De senaste åren har det blivit dyrare att vara svensk.
Kött, olivolja, kaffe, ägg och papper är bara några av de vardagsvaror som nu kostar betydligt mer än för några år sedan.
Det är dock inte bara fysiska varor som blir allt dyrare, även onlinetjänster har höjt sina priser. Under 2025 har flera av de mest populära tjänsterna för streaming av filmer, serier och musik fått nya, högre priser.
På individnivå kanske en prisökning på 10–20 kronor inte verkar så mycket, men om man prenumererar på flera tjänster, som många gör idag, blir det snabbt en stor summa.
Flera populära streamingtjänster har höjt sina priser
Du har rätt om du upplever att priserna på dina streamingtjänster ständigt stiger.
Bara under oktober månad införde Disney Plus, Prime Video och HBO Max prisökningar, och innan dem presenterade Spotify nya, högre priser.
Prisökningarna för varje tjänst må vara små, men om du prenumererar på flera streamingtjänster kan det bli en stor summa. Särskilt när priserna på allt annat också stiger samtidigt.
Det är inte nytt att streamingtjänsterna har blivit dyrare, eftersom priserna också steg betydligt förra året. Då höjde Netflix, YouTube Premium, SkyShowtime, Viaplay och TV2 Play, tillsammans med Disney Plus och HBO Max, sina priser.
> Här kan du se en översikt över vad streamingtjänster kostar just nu (november 2025)
Därför stiger priserna på streaming tjänster
Streamingpriserna stiger enligt uppgift eftersom det blir dyrare att producera filmer och serier. Rättigheterna till populära titlar kostar också mer, och inflationen tvingar plattformarna att höja abonnemangspriserna.
Högkvalitativ streaming och extrafunktioner, såsom flera samtidiga strömmar, ökar också kostnaderna, och konkurrensen mellan tjänsterna innebär att de investerar kraftigt i exklusivt innehåll.
Tyvärr finns det inga tecken på att prisökningarna är över. Bland annat förväntas Netflix höja sina priser, vilket företaget redan har gjort i USA.
På den positiva sidan håller Pluto TV fast vid att erbjuda gratis streaming så länge du kan leva med att titta på reklam.




