Om du har varit inne på sociala medier som Facebook eller X (tidigare Twitter) har du säkert sett reklam för ett eller annat.
De flesta annonser är helt äkta och gör reklam för riktiga produkter eller tjänster, men det finns också många falska annonser på nätet.
Under de senaste månaderna har detta blivit allt vanligare på sociala medier, där särskilt annonser för kryptovalutor har dykt upp. Dessa annonser skapas vanligtvis av bedragare med det enda syftet att stjäla dina pengar.
Men hur vet du om en annons är falsk och eventuellt leder dig till en bluffsajt?
Vi hjälper dig att ta reda på det i den här artikeln med 7 tecken att hålla utkik efter när du ser en annons online.
Läs även: Så avslöjar du ett bluffmejl
1. Reklamen är för bra för att vara sann
De falska annonserna lockar nästan alltid med ett vansinnigt bra erbjudande.
Det kan till exempel vara absurt låga priser på annars dyra produkter som Ray-Ban-solglasögon eller iPhones. Andra gånger kan det vara ett erbjudande om värdefull kryptovaluta.
Bedragare kan också utge sig för att vara legitima företag och göra reklam för gratisprodukter.
Som man brukar säga: om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, så är det förmodligen det. Och detta är i allra högsta grad fallet med falska annonser.
Läs även: Så handlar du säkert på internet
2. Handlar om investeringstips
På redaktionen ser vi ofta att falska annonser och nyheter på sociala medier bygger på investeringstips från olika personer.
Det kan till exempel vara en ung person som i ett TV-program påstås ha sagt att hen har tjänat mycket pengar på kort tid.
Ofta är bedragarnas personer också välkända personer. I det här fallet använder bedragarna en välkänd och framgångsrik person som lockbete för att få dig att klicka på länken. Till exempel har kända skådespelare ofta missbrukats av bedragare i falska annonser på Facebook, där skådespelaren generöst delar med sig av sina investeringsråd.
Det är en bluff.
3. Undersök avsändaren
Kontrollera alltid annonsens avsändare. Om den tillhörande länken ser konstig ut och till exempel inte börjar med "https://" bör varningsklockorna ringa.
Om annonsen är baserad på en nyhetsartikel bör du kontrollera vilket media som påstås ha rapporterat nyheten om produkten i annonsen. Om mediets namn låter som något påhittat är det förmodligen en bluff.
Om det är trovärdiga medier som SR eller SVT som är avsändare bör du göra en Google-sökning med mediet och nyckelorden från annonsen. Om inget dyker upp är det en bluff.
Generellt är det en bra idé att kontrollera avsändaren av annonsen på Google. Om det är ett blufföretag som står bakom annonsen har andra oftast varnat för företaget tidigare.
Läs även: Så tar du reda på om en hemsida är säker
4. Titta på språket
Språket i annonserna kan också avslöja om de är falska. Stavfel och felaktig grammatik kan tyda på att utländska bedragare ligger bakom den falska annonsen eller nyheten, och att de har använt översättningsverktyg för att skapa annonsen.
Väldigt få företag har stavfel eller mystiska ordföljder i sina annonser. Kom ihåg att det är en annons för företaget, så den måste vara korrekt.
I falska annonser försöker bedragare ofta pressa dig att köpa produkten. Om termer som "få pengar tillbaka" eller "tidsbegränsat erbjudande" och liknande förekommer i en annons som redan verkar tvivelaktig är det ett tecken på bedrägeri.
Läs även: Kärleksbedrägerier: Så blir du lurad på nätet
5. Kontrollera recensioner
På Facebook, Instagram och X kan profiler verifieras med en bock bredvid profilnamnet. Det är ingen garanti för att personerna bakom profilen inte vill dig illa, men det är en bra indikation på att de är ärliga.
Om profilen inte har en bock är det mer troligt att bedragare ligger bakom den. Om företaget också har många dåliga recensioner bör du hålla dig borta från det.
Detsamma gäller om avsändaren av annonsen har oproportionerligt många bra recensioner med samma ordalydelse. Då är det möjligt att det är robotar eller företaget självt som ligger bakom "berömmet".
6. Undersök bilderna
Som vi alla vet säger en bild mer än tusen ord, och 9 gånger av 10 innehåller annonser på sociala medier en bild, logotyp eller video.
Bedragarna blir bättre och bättre på att efterlikna pålitliga företags visuella utseende, men det finns fortfarande detaljer i en logotyp eller ett foto som inte ser helt rätt ut.
Till exempel kan typsnittet skilja sig något från det som företaget normalt använder. Bilden kan också se överredigerad ut eller verka malplacerad i förhållande till innehållet i annonsen.
7. Läs kommentarer
På sociala medier kan du alltid läsa kommentarer till ett inlägg, såvida inte avsändaren har valt att stänga det.
Om du undrar över innehållet i en annons eller artikel är det en bra idé att läsa kommentarerna till inlägget. Här brukar andra användare varna dig om de känner någon eller själva har gått i bedragarnas fälla.
Om du inte ser några kommentarer alls kan det också vara ett tecken på att bedragarna inte vill ha den negativa publiciteten.
Läs även: Nytt bedrägeri: Var på din vakt när du säljer saker på nätet
