För andra gången på några månader ändrar Netflix sina abonnemang, och inte heller denna gång är det till fördel för kunderna.
I maj 2023 meddelade Netflix att Netfilx-konton endast kan delas inom ett hushåll om du inte köper ett särskilt abonnemang. Nu har Netflix gjort det ännu svårare för kunderna - för tillfället de i Kanada, Storbritannien och USA.
Här har det billigaste basicabonnemanget fasats ut, och istället tvingas kunderna titta på reklam om de väljer den billiga Netflix-lösningen.
LÄS OCKSÅ: Nu kan du inte längre dela ditt Netflix-konto med andra
Betala mer eller titta på reklam
I Storbritannien, Kanada och USA är det inte längre möjligt att välja abonnemanget "Basic", där du normalt får tillgång till allt innehåll på Netflix för 99 kronor i månaden.
Istället måste du antingen uppgradera och betala 129 eller 179 kronor per månad för abonnemangen "Standard" eller "Premium". Alternativet är ett abonnemang med reklamavbrott.
Abonnemanget med reklamavbrott är billigare än den gamla basic-varianten och kostar drygt 79 kronor, men i gengäld blir du avbruten av reklam när du tittar på en film eller serie.
I skrivande stund handlar det om fyra till fem minuter reklam per timme.
LÄS OCKSÅ: Så gör du textningen bättre i Netflix
Ännu inte i EU
Basicabonnemanget har ännu inte försvunnit i Sverige eller de andra EU-länderna, och abonnemanget med annonser är fortfarande inte tillgängligt i alla medlemsländer.
Det är dock inte första gången som Nordamerika agerar försökskanin för Netflix-initiativ som senare också kommer att träda i kraft i EU. Vi såg det till exempel när Netflix stramade åt möjligheten att dela sitt konto med andra.
Allt tyder på att det bara är en tidsfråga innan vi måste säga adjö till Basic-prenumerationen utan annonser här också.
LÄS OCKSÅ: Nu får du mer reklam i Windows