Data är guld. Den sanningen har vi alla lärt oss när vi förföljs av annonser på nätet.
För ett företag som jätten Apple gör det enorm skillnad om de kan rikta annonser till dig baserat på vad du har gjort tidigare på mobilen.
Därför bestämde sig två oberoende forskare, Tommy Mysk och Talal Haj Bakry, för att undersöka vad som händer när du använder en rad inbyggda Apple-appar på en iPhone. Det rapporterar publikationen Gizmodo.
Du är aldrig ensam i Apple Store
De mest intressanta fynden gjorde forskarna i Apple-appen Apple Store, som är iPhones inbyggda appbutik.
Här visade det sig nämligen att det i stort sett inte gjorde någon skillnad om du hade aktiverat eller inaktiverat datainsamling på mobilen.
På iPhone har du annars möjlighet att specificera vad varje enskild app får samla in om dig. Även med spårningen avstängd skickade dock appen information om användaren och enheten.
Det var till exempel information om vilken typ av iPhone som användes, skärmupplösning, operativsystemets språk samt om enheten använde Wi-Fi eller mobildata.
Samtidigt fick varje användare i App Store ett ID-nummer, så att Apple noggrant kunde hålla ett öga på hur hen använde butiken, vilka annonser som klickades på och så vidare.
Läs även: Här är nya iPhone 14
Du bestämmer (inte alls) allt
Om du besöker Apples webbplats för att läsa om sekretessinställningar möts du av rubriken ”Du bestämmer. Allt”.
På sidan får du instruktioner om hur du ställer in om en viss app ska få samla in data eller inte.
Men som forskarnas undersökning visar måste det budskapet tyvärr tas med en nypa salt.
Läs även: Så mycket pengar är dina data värda
Goda nyheter – information skickas inte vidare
Apple kan dock också ta med sig positiva saker från undersökningen.
Det har tidigare framkommitatt iPhone bara samlar in en bråkdel av de data du som Android-användare får lämna ifrån dig till Google.
Faktum är att en genomsnittlig Android-mobil skickar upp till 20 gånger mer data till tredje part.
Forskarnas undersökning visade i detta sammanhang att Apple faktiskt inte skickar/säljer de insamlade uppgifterna vidare till tredjepartsföretag. Informationen används alltså främst i Apples strävan att sälja fler appar.