bluffsamtal

Bluffar via telefon kan vara lika hemska som bluffar via e-post.

Allt om bluffsamtal

Alla bluffar sker inte i datorn. De kan lika gärna ske via telefon. Här är några exempel på vad du kan råka ut för.

22 juni 2020

De flesta som använder e-post känner till begreppet nätfiske, eller phising som det kallas på engelska.

Det handlar om bedragare och kriminella som försöker locka fram vital personlig information genom att skicka bluffmejl som ser ut att komma från något annat håll eller som innehåller oemotståndliga erbjudanden.

Det finns dock andra vägar att luras på liknande sätt. Något som vi har varit med om länge är bluffsamtal, alltså falska samtal där uppringaren uppger sig vara någon annan än vad hon eller han i själva verket är. Detta kallas för vishing på engelska.

Målet är dock detsamma – att lura av den de kontaktar pengar.

> Mer att läsa: Vad är nätfiske

Detta är vishing

Vishing är det engelska uttrycket för bluffsamtal.

Det är en förkortning för voice phising, vilket rakt översatt blir röstfiske – vilket på svenska inte är samma sak.

I ett typiskt bluffsamtal ringer bedragaren upp och ger sken av att vara någon annan. Målet är att få loss kreditkortsuppgifter, inloggningsuppgifter eller att komma åt den uppringdes internetbank.

Kännetecken på bluffsamtal

Det finns en rad detaljer som kännetecknar ett bluffsamtal.

Här är fem exempel på vanliga metoder som bedragarna använder sig av.

1. Banken ringer

Om någon utger sig att ringa från din bank är det läge att vara ytterst vaksam. Känner du inte igen personen är det bättre att lägga på och sedan ringa ditt bankkontor och fråga vad det handlar om.

Om någon ber dig logga in på din internetbank medan de väntar i luren, ska du lägga på och polisanmäla händelsen. Ta kontakt med ditt bankkontor och berätta vad som har hänt.

2. Uppgifter saknas

En annan typ av bluffsamtal kan komma från någon som utger sig vara ett företag och att de saknar viss information om dig.

Detta är en bluff som ska polisanmälas. Är du kund hos det angivna företaget är det bättre att ringa dem och tala om vad som har hänt.

Dela aldrig känslig information med någon via telefon.

3. Microsoft

Ett gammalt bedrägeri som återuppstår då och då är det som handlar om att någon ringer och säger att de kommer från Microsoft och att de har upptäckt ett fel i din dator.

Detta är alltid en bluff med målet att få dig att installera ett program som gör det möjligt för bedragarna att fjärrstyra din dator.

Lägg på luren och glöm det hela.

4. Luren läggs på

Det ringer i telefon och du svarar. I samma ögonblick lägger uppringaren på.

Bluffen går ut på att du ska bli nyfiken på vem det var som ringde och därför ringa tillbaka.

Gör du det väntar höga telefonräkningar eftersom samtalet antagligen kostar många kronor per minut.

Detta är särskilt förekommande från utländska nummer utanför EU där det finns möjligheter att debitera riktigt mycket för samtalen.

5. En fantastisk investering

Om någon ringer dig med erbjudanden om fantastiska möjligheter att investera i till exempel bitcoin ska varningssignalerna gå i gång direkt.

Morgontidningen Dagens Nyheter har under våren skrivit mycket om hur många svenskar har lurats på stora belopp med löften om snabba vinster. I det fallet handlade det om bedragare från Ukraina.

Denna typ av samtal är mycket vanliga och handlade förr ofta om aktier i okända bolag med vad som sades ha en ljus framtid framför sig, och därmed också kraftiga ökningar av aktievärdet att vänta.

En bluff det med. Ofta är bedragarna väldigt sluga och lismande. På något sätt får de sig själva att framstå som en betrodd vän och det är lätt att gå på deras lögner.

Gör inte det. Lägg på och glöm allt som snabba vinster, det är fejk.

Anställda för att luras

I PC-tidningen 10/2020 kan du läsa mer om det jättebedrägeri som har sitt ursprung i Ukrainas huvudstad Kiev. Här finns flera hundra anställda på företaget Milton Group, vars affärsidé är att ringa upp småsparare i Europa och lura av dem så mycket pengar det bara går.

Bedragarna har en särskild arbetsgång för att lura nordiska kunder, som gärna ska vara pensionärer med en del pengar att spendera.

Läs artikeln i Fördelszonen (kräver inloggning).

Kanske är du intresserad av...