Har du tröttnat på att arbeta timme efter timme med papper, penna och miniräknare för att lägga upp en budget över din privatekonomi? Då kan du andas ut nu.
Att göra upp en budget har traditionellt sett varit en oöverskådlig och omständlig procedur för vissa av oss, men så det inte längre.
PC-tidningen har nämligen gjort ett budgetark till dig som du kan hämta i Fördelszonen. Det är enkelt att använda för att få koll på ekonomin, något man alltid har stor nytta av.
Expert: Viktigt att göra en budget
Många tycker det är bra att veta vart pengarna går varje månad, och bara det kan vara skäl nog att göra upp en budget.
Men det är också viktigt att lägga upp en budget så att du inte använder pengar du inte har.
Det säger Kenneth Hansen, som är expert i den danska versionen av tv-programmet ”Lyxfällan” och grundare av en privatekonomisk rådgivningsbyrå.
”De flesta av oss vet väl hur mycket de får ut i lön, men man måste även hålla koll på hur stora utgifter man har. Det gör man bäst genom att göra en stor sammanställning. Då ser du hur mycket pengar du har råd att lägga på ett nytt, läckert tangentbord eller en ny dator”, säger Kenneth Hansen och fortsätter:
”Budgeten skapar en överblick så att du vet att du håller dig inom ramarna och inte plötsligt saknar pengar till elräkningen på grund av att du har köpt ny dator”, säger Kenneth Hansen, ekonomisk expert i den danska versionen av tv-programmet ”Lyxfällan”.
LÄS ÄVEN: Shopping på nätet: Så handlar du säkert
Använd Google Kalkylark för att lägga upp en budget
PC-tidningens budgetark är en fil avsedd för kalkylprogrammet Excel. Har du Excel på datorn kan du alltså använda arket utan vidare.
Men alla har inte Excel installerat på datorn, och om du är en av dem ska du läsa vidare här.
Du kan nämligen öppna och använda budgetarket med Googles kostnadsfria kalkylprogram Google Kalkylark. Gör så här:
- Ladda först ned budgetarket från Fördelszonen via denna länk – du måste vara inloggad i Fördelszonen för att hämta arket.
- Öppna din webbläsare och skriv in sheets.google.com i adressfältet.
- Logga sedan in med ditt Google-konto (om du inte har ett gratis Google-konto kan du läsa här hur du skapar ett).
- När du är inloggad klickar du på fältet Tomt upptill på sidan.
- Klicka sedan på Arkiv uppe till vänster och välj Importera i menyn som visas.
- Klicka på Ladda upp och sedan på Välj en fil från din enhet.
- Leta upp och öppna budgetarket på din dator.
- Välj Byt ut kalkylark och klicka på Importera data.
Du kan nu använda budgetarket precis som i Excel.
Skriv ut budgetarket på bästa sätt
När du har gjort upp din budget kanske du vill skriva ut den så att du kan ta med den till banken.
Att göra utskrifter i Google Kalkylark går till på ungefär samma sätt som i Excel, men det finns några skillnader. Hur du gör i Excel kan du läsa om i PC-tidningen nummer 10/2021.
- Börja med att markera alla cellerna enligt instruktionerna i nummer 10/2021 av tidningen (eller läs artikeln i Fördelszonen här).
- Klicka nu på Arkiv uppe till vänster.
- Välj Skriv ut längst ned i menyn.
- Till höger klickar du på pilen under Skriv ut och väljer Markerade celler.
- Klicka nu på pilen under Skala.
- Välj Anpassa till sida.
- Klicka till sist på Nästa uppe till höger, så är du redo att skriva ut.
LÄS ÄVEN: Spara pengar när du skriver ut
Hämta budgetarket i Fördelszonen
PC-tidningens budgetark hämtar du i Fördelszonen. På samma plats hittar du en pdf-version av artikeln där du kan läsa vår guide om hur du använder dokumentet i Excel.
Observera att arket fungerar på precis samma sätt i Google Kalkylark.
Som prenumerant på PC-tidningen kan du hämta budgetarket och läsa guiden genom att följa denna länk.