Bluesky: Allt du behöver veta om det sociala nätverket

Bluesky tar fart som ett annonsfritt alternativ till X och har lockat miljontals användare på rekordtid. Ta reda på varför så många byter till Bluesky och vad som gör plattformen unik.

Bluesky Social på mobiltelefon
© Diego Thomazini/Shutterstock

På nolltid har det sociala nätverket Bluesky gått från att vara helt okänt till att vara på allas läppar.

Miljontals har bytt från Elon Musks sociala nätverk X (tidigare Twitter) till Bluesky Social, eller åtminstone använder Bluesky som ett komplement till etablerade tjänster som X och Facebook.

Vad är Bluesky? Hur kunde tjänsten plötsligt dyka upp? Och varför byter folk plötsligt bort från X?

I den här artikeln svarar vi på dessa och andra viktiga frågor om Bluesky. Vi förklarar också hur du skaffar ett konto på Bluesky och kommer igång med att använda tjänsten.

Vad är Bluesky?

Bluesky är ett socialt nätverk som påminner mycket om Twitter, X och Threads. På Bluesky kan du skriva korta meddelanden, dela foton och videor, svara på meddelanden och dela andras innehåll på ett liknande sätt som på andra sociala medieplattformar.

Den stora skillnaden mellan Bluesky och X, Twitter och Facebook är att det inte finns några annonser på Bluesky och att du kan styra algoritmen och se det innehåll du vill ha.

Bluesky har funnits sedan 2019, men tog fart på allvar under hösten 2024, då antalet följare exploderade i kölvattnet av det amerikanska valet.

Bluesky finns som en app för Android, som en app för IOS på din iPhone och du kan använda Bluesky direkt i webbläsaren på din dator

Vem äger Bluesky?

Bluesky ägs av Bluesky Social PBC, ett så kallat Public Benefit Corporation. Denna unika amerikanska företagsstruktur kombinerar ett kommersiellt syfte med en ambition att gynna samhället som helhet.

Bluesky Social PBC leds av Jantian ”Jay” Graber, en 33-årig mjukvaruingenjör från Oklahoma. Hon har varit VD för Bluesky sedan 2021.

Bluesky startade ursprungligen som ett utvecklingsprojekt under Twitter 2019, men har sedan dess utvecklats till en oberoende tjänst och en direkt konkurrent till Elon Musks plattform X (som hette Twitter innan Musk tog över den).

Jay Graber Bluesky CEO

33-åriga Jay Graber är VD för Bluesky, ett amerikanskt så kallat Public Benefit-företag.

© By Makeworldpedia - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=151433423

Hur många använder Bluesky?

Blueskys explosiva tillväxt tog fart på allvar i november 2024, delvis på grund av Elon Musks stöd för Donald Trumps presidentkandidatur.

På bara en dag fick Bluesky en miljon nya användare, och i skrivande stund är antalet användare långt över 20 miljoner.

Du kan följa [Blueskys tillväxt i realtid via den här länken] (https://bcounter.nat.vg/). Det är ganska galet hur snabbt det går. I skrivande stund får Bluesky mer än sex nya användare per sekund - och det är på natten i USA.

Som jämförelse kan nämnas att huvudkonkurrenten X har över 400 miljoner användare varje månad.

Bluesky vs Threads
© Similarweb

Vilka är likheterna mellan X och Bluesky?

Bluesky är ett socialt nätverk där människor kommunicerar med varandra via inlägg, på samma sätt som tweets på X eller inlägg på Facebook. Ett inlägg på Bluesky kan innehålla text, bilder och video - precis som på andra sociala medieplattformar.

Bluesky är visuellt mycket lik Twitter/X, vilket du tydligt kan se i användargränssnittet på bilden av Bluesky i en webbläsare nedan.

Vid första anblicken är det svårt att se skillnaden mellan Bluesky och X. Inläggen visas i en kolumn i mitten, och en meny i den vänstra kolumnen ger tillgång till sökning, meddelanden, profilinformation och så vidare.

Du skapar också ett inlägg (en så kallad post) på Bluesky på samma sätt som du skapar en tweet på X. Kommunikationen sker också i trådar, som du kanske känner igen från X. Och precis som på X har du följare som prenumererar på dina inlägg.

Bluesky screenshot
© Screenshot fra Bluesky.

Hur skiljer sig Bluesky från X?

Många ser Blueskys framgång som en protest mot Donald Trump, Elon Musk och den konfrontativa debattstilen på X, men det finns andra skäl till att Bluesky har slagit igenom.

För det första är Bluesky reklamfritt och har lovat att så förbli.

För det andra vill Bluesky göra det enklare för användarna att kontrollera algoritmen så att du får det innehåll du vill ha - inte det som algoritmen och annonserna tycker att du ska se.

Dessutom finns det ingen premiumversion av Bluesky som liknar X:s blue tick. Detta innebär att alla Bluesky-användare kommer att se sina inlägg på samma sätt. Även om Bluesky kommer att släppa en premiumversion kommer den främst att ge tillgång till fler anpassningsalternativ och högupplöst video, till exempel.

Så skapar du en profil med Bluesky

Om du vill hoppa på Bluesky-tåget kan du skapa en Bluesky-profil via den här länken.

Klicka nu på Sign Up och ange dina uppgifter. Du behöver också lägga till en profiltext och eventuellt ett profilfoto.

Sedan är du redo att dela med dig av din åsikt via knappen Nytt inlägg.

Vad är ett Bluesky startpaket?

En av anledningarna till Blueskys explosionsartade tillväxt är de så kallade startpaketen.

Vem som helst kan skapa ett personligt startpaket, vilket i huvudsak är en lista över Bluesky-personer som de gillar. Du kan dela paketet med dina vänner på Facebook eller följare på X och bjuda in dem att gå med i den nya plattformen.

Läs här hur du skapar ett startpaket (på engelska).

Inte första gången X har utmanats

Den stora frågan är om Bluesky är en dagslända eller en seriös konkurrent till jättarna Facebook, X och Threads.

Vi kommer definitivt att hålla ett öga på detta under de kommande månaderna.

Det här är inte första gången som jättarna utmanas. Läs vår artikel om Mastodon eller Twitter-konkurrenten Threads.