Google vill ta betalt för AI-sökresultat

Gratis Google-sökningar är inte längre en självklarhet. Snart kan du behöva betala pengar om du vill dra nytta av Googles AI-sökningar.

Google planerar att ta betalt för AI-sökningar

Google-sökningar har varit gratis sedan företaget lanserade sökmotorn 1997, men i framtiden kan du behöva betala pengar för att använda de avancerade AI-sökningarna.

© Shutterstock

Vissa saker i livet är gratis - och en av dem är att använda Google för att söka på internet. Åtminstone är det så det har varit sedan Googles sökmotor lanserades 1997.

Du öppnar din - likaledes gratis - webbläsare och kan kostnadsfritt söka efter exakt det du letar efter på webben.

Alla med tillgång till internet hade samma möjligheter att hitta fakta på webben. Men kanske är det dags att ompröva denna sanning. Det finns i alla fall tecken på att Google är på väg att göra just det.

Google planerar att börja ta betalt för sökningar med artificiell intelligens.

Läs även: Sökningar i sidofältet gör Googles sökningar enklare

Vad är en AI-sökning?

När du söker på webben skriver du normalt in en sökfras i exempelvis Google och får en lista med sökresultat som sökmotorn tycker är bäst för dig.

När du gör en AI-sökning måste du formulera ett kommando eller en fråga - en så kallad prompt - till chatboten, som sedan spottar ut ett välformulerat svar i dialogform;

Här kan du sedan ställa frågor, modifiera din fråga och utveckla den tills du har ett tillfredsställande svar och kunskap om området.

Läs även: Så skapar du bästa prompten i ChatGPT

En uppmaning som följs av ett svar i Google Gemini.

Här är ett exempel på ett AI-genererat svar på en sökfråga i Google Gemini. Det är resultat som dessa som vi kan behöva betala för i framtiden.

© Google Gemini/PC-tidningen

Google vill ha betalt för artificiell intelligens

Det är inget nytt att betala för att använda artificiell intelligens från Google.

Redan i februari i år presenterade Google betaltjänsten Google Gemini. Gemini är namnet på Googles chatbot, tidigare känd som Bard, som ska ta upp kampen med ChatGPT och Microsofts Copilot.

Enligt Googles planer, beskrivna på företagets blogg, kommer du mot en betalning på 20 dollar per månad att få tillgång till utökade AI-verktyg i Google Docs och Gmail.

Den version av Gemini som kan användas för e-post och ordbehandling heter Gemini Ultra 1.0 och den betalda produkten heter Gemini Advanced.

Gemini har också lanserats som en gratis app.

Läs även: Microsoft Copilot. Allt du behöver veta om Microsofts artificiella intelligens

Premium-abonnemang på sökning

Det är inget nytt att betala för att använda artificiell intelligens från Google.

Redan i februari i år presenterade Google betaltjänsten Google Gemini. Gemini är namnet på Googles chatbot, tidigare känd som Bard, som ska ta upp kampen med ChatGPT och Microsofts Copilot.

Enligt Financial Times kommer Google att införa avgifter för den mest avancerade formen av AI-sökning. Det ansedda medieföretaget berättar i den här artikeln (kräver gratis registrering) hur Google snart kommer att göra AI-sökning till en del av sin betalda produkt Gemini Advanced.

Artikeln bygger på intervjuer med tre anonyma Google-medarbetare som arbetar med den nya produkten.

Googles planer innebär med andra ord att användare i framtiden kommer att delas in i två grupper: de som har tillgång till traditionell sökning (och kanske en avskalad AI-sökning) och andra som betalar för utökade sökningar.

Läs även: 3 praktiska tips till Googles sökmotor

Google förlorar annonsintäkter

Google själva har inte bekräftat planerna som beskrivs i Financial Times, och det finns ingen information om exakt hur den nya prenumerationen kommer att struktureras.

Vissa kan ifrågasätta Googles behov av att ta betalt för sökningar. Under 2023 genererade Googles sökningar annonsintäkter på 175 miljarder dollar. Det är mer än hälften av Googles totala årliga intäkter.

Men i själva verket är det faktiskt de minskande betalningsintäkterna som kan bidra till Googles nya betalningsinitiativ. Chattbotarnas (långa) svar på sökningar ger Google färre möjligheter att infoga lönsamma annonslänkar i sökresultaten.

Läs även: Nu ska du välja standardwebbläsare på mobilen