I alltför många år har teknikjättar som Microsoft, Apple och Facebook haft det alldeles för lätt.
De har kunnat lägga vantarna på våra uppgifter och sälja dem vidare till tredje part, precis som de har kunnat tvinga på oss sina egna produkter som sökmotorer och webbläsare.
Här på PC-tidningen har vi till exempel flera gånger skrivit om hur Microsoft har använt alla möjliga knep för att få Windows-användare att använda webbläsaren Edge och sökmotorn Bing istället för Google, som många föredrar.
Nu får det vara slut med det, anser EU, som ligger bakom den nya stora förordningen Digital Markets Act (DMA).
DMA kommer bland annat att göra det lättare för oss konsumenter att behålla kontrollen över vår digitala integritet, och förordningen kommer att säkerställa lika och rättvisa konkurrensvillkor för alla.
Men vad innebär det egentligen i praktiken? Det kan du läsa mer om här.
Vad är Digital Markets Act?
Digital Markets Act (DMA) är en del av EU:s digitala strategi, som syftar till att skapa rättvisare och mer konkurrenskraftiga digitala marknader inom EU.
DMA fokuserar på att reglera det som kallas "gatekeepers" eller grindvakter på svenska - stora digitala plattformar som fungerar som viktiga åtkomstpunkter för konsumenter och företag till digitala marknader.
Det handlar om företag som Apple, Microsoft, Amazon, Meta (Facebook) och Alphabet (Google). Med andra ord företag av en viss storlek som tillhandahåller plattformar för sökning, operativsystem, appbutiker och kommunikation.
Dessa företag måste följa ett antal nya regler som definieras i lagen om digitala marknader.
Syftet är att säkerställa en rättvis och verklig konkurrens, precis som DMA kommer att bidra till att säkerställa transparens för oss som konsumenter, så att det till exempel blir tydligare när, hur och i vilken utsträckning våra data hanteras, samlas in och delas.
Digital Markets Act handlar i första hand om att reglera de stora digitala plattformarna och inte den enskilda konsumenten. De förändringar som den medför kan emellertid få positiva konsekvenser för alla.
Vad betyder DMA för dig och mig?
För vanliga konsumenter innebär DMA fler valmöjligheter, större öppenhet och bättre skydd på nätet.
Vi kommer att få tillgång till ett bredare utbud av tjänster och produkter, eftersom de stora plattformarna kommer att göra det valfritt för oss att till exempel välja vilka program vi installerar på en Windows-dator. Vi får också större kontroll över våra egna uppgifter.
Det märker du när du måste acceptera villkoren på en digital tjänst som Facebook. Här föreskriver DMA att det ska vara tydligt och lätt att förstå vilka villkor man godkänner. Det är därför ett krav att webbplatsen förklarar vad du samtycker till och ger dig möjlighet att välja om du vill vara med eller inte.
Det är därför du nyligen har blivit ombedd att bestämma om du vill betala för Facebook eller Instagram. Utan informerat samtycke får tjänsterna nämligen inte samla in data om dig för att visa dig riktade annonser på sina plattformar.
Vad betyder DMA för företagen?
För små och medelstora företag i synnerhet skapar DMA nya möjligheter.
Genom att begränsa de stora plattformarnas dominans får små och medelstora företag en bättre chans att konkurrera och ta sig in på den digitala marknaden - till exempel genom att ett företag som Microsoft får begränsade möjligheter att "tvinga" sina användare att använda deras egna verktyg och tjänster.
Det kan göra det lättare för ett mindre eller ett nystartat företag att lyckas med till exempel ett program eller en app, eftersom de stora aktörerna inte längre får gynna sina egna produkter.
Det ger dig som konsument fler valmöjligheter.
Vad betyder DMA för grindvakterna?
För de så kallade grindvakterna - de stora företagen som Meta, Microsoft och Alphabet - innebär Digital Markets Act att de kommer att behöva ändra många av sina nuvarande sätt att göra saker.
Till exempel måste de tillåta användare att ta bort inbyggda program - därför har det blivit möjligt att ta bort Microsofts webbläsare Edge från Windows - och de måste tillåta alternativa appar och program på din mobil och dator.
Företagen har verkligen för avsikt att följa de nya reglerna, eftersom en överträdelse av DMA kan leda till böter på 20 procent av företagets årsomsättning.
Vilka förändringar medför lagen om digitala marknader för mig?
Digital Market Act för med sig en lång rad förändringar. Många av dem kommer att vara mer eller mindre osynliga för dig som användare, eftersom det till stor del handlar om hur företag använder och hanterar dina uppgifter.
Vissa av förändringarna kommer dock att vara mer påtagliga och faktiskt göra skillnad för dig när du använder din mobil eller surfplatta.
Du får meddelandet för att tillverkarna inte ska kunna snedvrida marknaden genom att lägga in sina egna webbläsare och sökmotorer i mobilerna. Med andra ord måste du kunna välja om du vill ha till exempel Google Chrome-appen på din mobil eller inte.
Ett annat område där Digital Markets Act kommer att göra skillnad är de så kallade app-butikerna på Apples iPhone. Tidigare har det bara funnits en, Apples egen App Store, men på grund av Digital Markets Act måste Apple tillåta andra företag att erbjuda appar och spel för iPhone och iPad i en digital butik på plattformen.
Även Microsoft påverkas av Digital Markets Act
Microsoft har kontinuerligt uppdaterat Windows för att följa den nya Digital Markets Act. DMA ställer högre krav på Microsoft att bland annat tillåta alternativ från konkurrenter i Windows istället för att pressa användarna att använda Microsofts program och tjänster.
Läs även: Edge tar dina öppna flikar från Chrome
Några av de förändringar som Microsoft har infört inkluderar:
- Du kan avinstallera Windows-appar: I Sverige och andra EU-länder kommer du att kunna avinstallera flera Windows-appar, inklusive Microsoft Edge;
- Det går att välja andra sökmotorer än Bing i Windows sökfält så att man inte automatiskt kommer till Edge/Bing när man söker.
- Ändringar i Widgets: Användare av Windows 11 kommer att helt kunna stänga av Microsofts egna nyheter i Widgets och istället få nyheter från andra medier.
- Den kommande Moment 5-uppdateringen för Windows kommer också att innehålla ett antal små ändringar för att hantera DMA.
Du kan läsa mer om Digital Markets Act på Europeiska kommissionens webbplats;
När träder DMA i kraft?
Lagen om digitala marknader trädde i kraft i början av november 2022. Efter detta har det funnits en viss betänketid, varefter grindvakterna har haft sex månader på sig att genomföra förändringarna.
Det innebär att DMA måste vara fullt implementerad av de sex grindvakterna senast den 6 mars 2024.
Det är därför det pratas så mycket om DMA nuförtiden - för att Google, Microsoft, Apple och de andra är upptagna med att få de sista detaljerna på plats innan det datumet.
Det innebär att du också måste vara extra uppmärksam när du på din mobil eller dator uppmanas att bestämma vilken standardwebbläsare du vill använda eller vad du vill tillåta att de stora grindvakterna använder dina data till.