Vad är Google AI Overviews?

I framtiden kommer Googles sökresultat att presenteras som en välformulerad sammanfattning av den information som sökmotorn hittar på webben. Läs mer om Googles AI Overviews.

Google AI Overviews

Google arbetar hårt för att förbättra sin sökmotor. Redan i år kan du förvänta dig stora förändringar.

© Shutterstock / Koshiro K

Sedan 1998 har Googles sökmotor fungerat i stort sett oförändrat. När du har skrivit in din sökfras i sökrutan visas en lista med sökresultat.

Förr bestod listan av 20 länkar till webbplatser som kunde hjälpa dig med svar. Om du var riktigt nyfiken var du tvungen att gå till sidan 2 för att se nästa 20 resultat.

Men nu ändrar Google helt och hållet sidan med resultat som du får när du söker.

Med hjälp av artificiell intelligens kommer du i framtiden att få en översikt som genereras av artificiell intelligens högst upp i dina resultat. Google kallar det för Google AI Overviews.

Läs även:3 lysande tips för Googles sökmotor som du (kanske) inte känner till

AI-resultat i Googles sökning

Under årens lopp har Google justerat sökresultatsidan. Idag är resultatlistan något längre och kompletteras av så kallade Rich Results, som är AI-genererade sökresultat som vanligtvis visas under de första traditionella resultaten. Rich Results kan till exempel vara förslag på relaterade sökningar eller olika visuella vyer av sökresultat.

Idag ser du också ett antal reklamlänkar där Google tjänar pengar om du klickar. Dessa är vanligtvis märkta som sponsrade eller annonser.

Snart kommer det att ske ännu större förändringar på världens mest populära webbplats.

Strukturen med en lista av sökresultat kan snart vara ett minne blott. Anledningen är Googles nya initiativ, Google AI Overviews, som vi tittar närmare på i den här artikeln.

Läs också: Microsoft Copilot - Allt du behöver veta om Microsofts artificiella intelligens

Vad är Google AI Overviews?

Google AI Overviews är i korthet en innovation som presenterar sökresultaten i Googles sökmotor i sammanfattad form. Du kan läsa Googles egen presentation av Google AI Overviews på företagets blogg.

Precis som nästan alla förändringar i datorvärlden idag bygger Google AI Overviews på framsteg inom artificiell intelligens.

Google AI Overviews använder Googles egen språkmodell Gemini för att hämta information från webben och presentera resultaten på ett nytt sätt, med en AI-genererad sammanfattning eller översikt av det du har sökt högst upp.

Enligt Googles senaste tillkännagivanden på en utvecklarkonferens i maj 2024 kommer AI-översikter att vara tillgängliga för alla under 2024 - och både i webbläsaren på datorn och på mobilen.

Det är därför det är särskilt relevant att titta på den nya sökresultatvyn, som säkert kommer att förändra hur vi söker i framtiden.

Läs också: Smart trick: Så här visar du gamla versioner av webbplatser

Hur skiljer sig Google AI Overviews?

När du i framtiden ställer en fråga till Googles sökmotor kommer svaret i första hand att komma i form av en välformulerad sammanhängande text högst upp på resultatsidan.

Texten är en sammanfattning som genereras av artificiell intelligens baserat på innehåll från olika webbplatser.

Det kommer att vara mycket mindre sannolikt att du får de listliknande webbplatslänkar du är van vid, utan länkarna på söksidan kommer istället att vara i form av små fotnötter.

Även om du i många fall kan få det svar du vill ha bara genom att läsa Googles sammanfattning, finns det naturligtvis fortfarande möjlighet att klicka dig vidare till de webbplatser som tillhandahåller informationen via dessa fotnötter.

Läs även: Google vill ta betalt för sökresultat

Hur ser Google AI Overviews ut?

Kolla in Googles blogg för fler exempel på hur en sökning med AI-översikter kan se ut;

Vi tar med ett exempel på detta nedan, där användaren frågar om sambandet mellan blixt och åska, och finjusterar sin sökning och sitt svar.

Exempel på Google AI Overviews

Så här kommer Googles sökresultat med AI-översikter att se ut. Den AI-genererade texten kan finjusteras på olika sätt.

© GIF från blog.google.com

Det här betyder Google AI Overviews för dig

För användare av sökmotorn Google.com kommer AI-översikter att innebära en stor förbättring. Främst eftersom Google har gjort det mesta av arbetet genom att sortera information åt dig och presentera den i ett tydligt format.

Google betonar också möjligheten att moderera din vy så att du får exakt den mängd text du vill ha. Som framgår av exemplet ovan har du möjlighet att klicka på "Enklare" om du vill att resultaten ska kondenseras till en mindre mängd text.

På samma sätt kan du välja "Break down" (presentera i mindre stycken) för att bryta ner svårbegripligt material till mindre textstycken som är lättare att ta till sig.

Det här betyder Google AI Overviews för hemsidor

Det råder stor osäkerhet om vad Googles pågående sökrevolution kommer att innebära för de webbplatser som levererar det innehåll som Google presenterar för oss.

Många företag befarar att folk helt enkelt inte kommer att besöka webbplatserna i fråga, vilket leder till minskade reklamintäkter.

Google själva rapporterar dock om raka motsatsen.

I presentationen av AI Overviews på utvecklarkonferensen berättade företaget att många testanvändare klickade sig vidare till webbplatser via fotnotslänkarna i större utsträckning än med länkar i de traditionella sökresultaten, där användarna sällan når långt ner i resultatlistan och i bästa fall klickar på de 2-3 översta länkarna.

Läs även: ChatGPT: Chatboten som kan svara på nästan alla dina frågor

Sökmotorn Perplexity kan stort sett samma sak

Tyvärr är det inte möjligt för svenskar att anmäla sig för att testa Googles nya sökverktyg, så vi får vänta tills det släpps för alla.

Men om du har blivit frestad att prova den nya sökningen kan du faktiskt prova något liknande. Med sökmotorn Perplexity kan du söka efter allt mellan himmel och jord och få resultaten presenterade i en form som liknar Googles.

Perplexity är utmärkt och definitivt värt ett besök. Läs vår artikel Perplexity: Briljant AI-sökmotor för din dator eller mobil.