Om du använder en Chromecast för att streama film, TV och serier kan du ha stött på tekniska problem. Sedan den 9 mars har det varit ett stort haveri för Googles streamingenheter runt om i världen.
Specifikt har det varit problem med att autentisera enheterna när man försöker spela upp video eller ljud. Istället visas ett felmeddelande på skärmen med texten ”Untrusted device” och en förklaring om att felet kan bero på föråldrad firmware - mjukvaran som styr enheten.
Google uppger att de är medvetna om problemet och arbetar på en lösning.
Under tiden finns det en sak du bör undvika att göra om du påverkas av kraschen.
Dessa modeller har problem
Om du upplever problem med din Chromecast just nu är det inte ditt nätverk eller din TV - felet ligger i själva Chromecast.
Just nu är det andra generationens Chromecast och Chromecast Audio som har problem. När du försöker streama får du ett meddelande om att enheten inte är auktoriserad.
Dessutom kan du inte komma åt enheterna via Google Home-appen på din telefon, vilket vanligtvis är möjligt.
Möjlig orsak till problemet
Det finns ingen officiell förklaring till varför andra generationens Chromecast- och Chromecast Audio-enheter inte fungerar, men båda modellerna är nu 10 år gamla och det kan mycket väl vara orsaken.
Chromecast-enheter är utrustade med säkerhetscertifikat som säkerställer en säker anslutning till Googles servrar. De drabbade enheternas certifikat löpte enligt uppgift ut den 9 mars 2025 - samma dag som buggarna först upptäcktes. Det är förmodligen därför de inte längre fungerar.
Det är värt att notera att Google i augusti 2024 officiellt upphörde med Chromecast-produktlinjen och introducerade Google TV Streamer som ersättning. Trots detta lovade Google att fortsätta tillhandahålla programvaru- och säkerhetsuppdateringar för de senaste Chromecast-enheterna fram till september 2025.
Google: Vänta på vår fix
Om din Chromecast påverkas av buggen är det förståeligt att du vill hitta en lösning. Flera användare har provat olika metoder för att få sina enheter att fungera igen.
Vissa har ändrat datumet på sin mobil till ett datum före den 9 mars 2025 och sedan försökt verifiera sin Chromecast igen, medan andra har försökt med en fabriksåterställning av enheten.
Ingen av dessa metoder har dock visat sig fungera och Google avråder användare från att återställa sina enheter. Istället är budskapet från Google att man ska ha tålamod och vänta på att företaget självt hittar en lösning.