En gång i tiden var Facebook bara en plats där man höll kontakten med gamla klasskamrater, fördrev tiden med små roliga videor på bussen och diskuterade allt från stickningsmönster till politik med fullständiga främlingar.
Idag är företaget Facebook Inc mycket mer än så, eftersom de under de senaste 15 åren har köpt upp extremt många företag och utvecklat sina affärsområden inom en lång rad olika branscher.
LÄS ÄVEN: Städa lättare och snabbare på Facebook
Ta bara Instagram, WhatsApp, Oculus VR, Beluga, Lightbox, CrowdTangle och Giphy för att nämna några exempel på företag som Facebook äger idag.
Facebook är inte längre bara ett socialt nätverk som förbinder dig med dina vänner, bekanta och familj.
Det är ett mångfaceterat teknikföretag i stil med Google och Apple, som levererar en mängd olika onlinetjänster, verktyg, streamingtjänster och hårdvarutjänster, samt dessutom viktig infrastrukturell kommunikation för människor över hela världen i form av Messenger och WhatsApp.
LÄS ÄVEN: Så här raderar du din Facebook-profil permanent
Appen kommer fortfarande att heta Facebook
Därför är det fullt förståeligt att företaget Facebook väljer att distansera sig från det sociala nätverket Facebook, som alltså kommer att behålla sitt namn.
Google har till exempel gjort samma sak. Google är idag bara en del av moderbolaget Alphabet Inc.
Appen på mobilen fortsätter alltså att heta Facebook, och du måste fortfarande skriva in Facebook.com i adressfältet på webbläsaren för att komma åt det sociala nätverket på datorn.
LÄS ÄVEN: Så upptäcker du en falsk Facebook-profil
Moderbolaget som äger Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp och alla andra företag kommer däremot att gå under namnet Meta framöver. Namnbytet markerar samtidigt en stor, ny satsning från företaget som kallas för metaverse.
Vill bygga digital verklighet – ett metaverse
Metaverse är en sorts digital parallell verklighet där personer kan träffas online och exempelvis arbeta tillsammans på en arbetsplats, eller bara träffas för att prata eller umgås.

Här syns appen Horizon Workrooms där det går att hålla ett möte digitalt med hjälp av 3D-avatarer.
© Facebook/MetaAllt är i 3D med möjligheten att närvara med hjälp av särskilda virtual reality-glasögon.
LÄS ÄVEN: Så väljer du en efterlevandekontakt på Facebook
Facebook har nyligen meddelat att företaget kommer att anlita 10 000 personer för att utveckla det nya Metaverse, så det är alltså en ganska omfattande satsning från Facebooks sida.
Kommer att arbeta med andra teknikföretag
Facebook är inte det enda företaget som arbetar på ett metaverse. Även andra teknikföretag ska på sikt bidra till den digitala verkligheten enligt Facebook.
Det blir till exempel möjligt hålla ett virtuellt möte och ha tillgång till sina filer i Google Drive, samtidigt som det går att visa bilder från exempelvis Dropbox och hitta kontaktinformation till kontakter i Messenger.
Exakt hur metaverse kommer att se ut och fungera i praktiken vet vi dock inte än.
På hemsidan www.meta.com kan du läsa mer om planerna bakom projektet.