Google erbjuder 15 GB gratis lagringsutrymme med ditt Google-konto, och där har gränsen varit länge.
Även om 15 GB låter väldigt mycket, kan utrymmet snabbt börja krympa.
Problemet har blivit ännu mer brådskande, eftersom även bilder och videor i Google Foto har börjat tas med i beräkningen.
Om du använder populära Google-tjänster som Drive, Gmail och Foton kommer du förr eller senare att slå i taket för lagringsutrymmet och få ett meddelande om att det antingen är dags att rensa bort filer eller överväga att betala för Googles digitala universum.
> Läs även: Så skapar du ett Google-konto
Du kan inte skicka och ta emot mejl
Meddelandet dyker antingen upp via mejl eller när du besöker någon av de nämnda tjänsterna.
Om du överskrider lagringsgränsen kan du inte skicka och ta emot mejl i Gmail eller lägga till filer till Google Foto och Google Drive innan du antingen frigör plats eller köper mer utrymme hos Google.
Priset för 100 GB lagringsutrymme hos Google är 19 kronor i månaden, och det vill nog de flesta av oss slippa betala. Därför ska vi titta på hur du städar bland filerna hos Google.
Läs även: 5 smarta knep för Google Drive
Städa ditt Google-konto
För att få bra överblick över dina filer hos Google ska du i första hand besöka den här sidan som visar en överblick över vad som tar upp plats i ditt lagringsutrymme.
Du måste vara inloggad på ditt Google-konto för att se sidan.
Nu kan du först och främst se hur många av de tillåtna 15 GB du har använt.
Du kan också se om det är Google Foto, Google Drive eller Gmail som är den huvudsakliga syndaren för hur du förbrukar ditt lagringsutrymme.

På Googles sida får du veta exakt vad som tar plats på ditt Google-konto, till exempel i Gmail, Google Foto och Google Drive.
Så städar du bland filerna
Nu när du har fått överblick över hela din förbrukning hos Google ska du börja med själva städningen.
Här har Google som tur är själv skapat en bra, samlad översikt för samtliga tjänster, där du kan hitta stora mejl, videor/bilder och filer på Google Drive.
Du hittar Googles översiktssida här (när du är inloggad på ditt Google-konto).
- Längst upp hittar du olika former av skräp, till exempel skräppostmappen i Gmail och Papperskorgen i Google Drive. Dessa kan du i första hand tömma och få mer plats.
- Nedanför hittar du de allvarliga platssyndarna, nämligen de stora filer du har hos tjänsterna. För var och en av de tre kategorierna kan du nu klicka på knappen Granska och frigör.
- Det tar dig till en lista med stora filer. Bläddra i listan och utvärdera vilka filer du eventuellt kan vara utan. Markera oönskade objekt.
Observera att raderade foton och filer från Google Drive sparas i Papperskorg i 60 dagar, där de fortfarande räknas in i Googles lagringsredovisning.
Du måste alltså även radera dem från Papperskorgen om du vill bli av med dem helt. Papperskorgen hittar du på menyn till vänster i Google Drive.
Läs även: Kopiera filer enklare i Google Drive
Kom ihåg att säkerhetskopiera videor
Vår erfarenhet är att framför allt stora bilagor i mejl erbjuder bra möjligheter att spara utrymme, eftersom de filerna vanligtvis även finns i Drive eller på datorn.
Hit räknas inte minst stora videor. Här måste du naturligtvis se till att du har säkerhetskopierat filmerna innan du raderar dem.
Backup av mejl, videor och annat kan du till exempel göra med hjälp av Google-verktyget Google Takeout. Med det kan du enkelt hämta exempelvis alla dina bilder och videor från Google Foto till datorn, eller kopiera dem till Dropbox eller OneDrive.
Tänk dock på att denna manöver tar tid och att dina filer från Google kan ta ganska mycket plats på datorn.