När skrivartillverkaren HP släppte en så kallad säkerhetsuppdatering för ett antal av sina bläckstråle- och laserskrivare i slutet av 2022 och början av 2023 var det extremt dåliga nyheter för skrivarkunderna.
HP kallade uppdateringen Dynamic Security, och med det namnet valde många kunder att acceptera när skrivarna frågade om de skulle uppdatera dem med en ny säkerhetspatch.
I själva verket bör ordet "säkerhet" tas med en stor nypa salt, för som företaget själva skriver om Dynamic Security handlar det om att säkerställa kvaliteten på användarupplevelsen, upprätthålla skrivarnas integritet och skydda HP:s immateriella rättigheter.
I praktiken innebar uppdateringen att utvalda skrivare från HP endast skulle acceptera originalbläckpatroner från HP själva.
Patroner som ofta är 2-3 gånger dyrare än alternativ som inte kommer från HP.
> Läs också: Bläck eller laser? Så väljer du rätt skrivare
Har blockerat bläck från andra tillverkare i många år
HP har upprepade gånger lagt hinder i vägen för att användare av deras skrivare inte ska kunna använda de billigare bläckpatronerna som inte är original, och varje gång har detta lett till mycket ilska bland kunderna.
Redan 2016 rapporterade de första kunderna om uppdateringar av HP-skrivare som blockerade bläckpatroner som inte var original, och 2022 nådde den europeiska konsumentorganisationen Euroconsumers en förlikning med HP i frågan.
Resultatet av förlikningen blev att HP fick betala 1 350 000 dollar (drygt 14 miljoner kronor om det hade varit nu) till en fond där ägare av utvalda HP-skrivarmodeller kunde söka ersättning.
Men eftersom HP undvek en stämningsansökan och därmed en dom kunde företaget fortsätta med den impopulära praxisen senare samma år.
> Läs även: 5 saker du inte visste om skrivare
Arga kunder vill ställa HP till svars
Detta har nu fått ett antal kunder i USA att lämna in en stämningsansökan mot HP.
Grunden för stämningen är att kunderna anser sig ha tvingats betala överpriser för HP:s originalbläckpatroner eftersom företaget har blockerat skrivarnas möjlighet att skriva ut med bläck från andra tillverkare.
I dokumentation framgår att stämningen riktar sig mot HP för att de kräver att konsumenter som har köpt skrivare av en viss typ endast ska använda HP-tillverkade bläckpatroner istället för att kunna köpa från konkurrerande företag.
I dokumentet hävdas vidare att HP har skapat ojämlika konkurrensvillkor genom firmwareuppdateringar i slutet av 2022 och början av 2023 som effektivt inaktiverade skrivare om de inte innehöll bläckpatroner som var original.
Under samma period höjde HP priset på sina originalbläckpatroner, och som nämns i dokumentet kunde HP göra detta eftersom deras konkurrenter hade gått i konkurs;
> Läs också:Canon blockerar skannern när skrivaren har slut på bläck
Det kan du göra om du drabbas av HP:s agerande
Det kan dröja ett tag - kanske till och med år - innan vi får en dom i denna grupptalan mot HP och företaget kan komma att åläggas att ändra sin praxis.
Därför kan du använda följande tips för att se till att du kan fortsätta skriva ut på din skrivare:
- Om du är på jakt efter en ny skrivare inom en snar framtid rekommenderar vi inte att du väljer en HP-skrivare om du inte tänker använda HP:s originalbläckpatroner.
- Om du har en HP-skrivare som du redan har uppdaterat med den inbyggda programvaran som begränsar användningen av andra patroner kan du ha turen att kunna återställa den inbyggda programvaran till den tidigare versionen. Du kan hitta guider för att ladda ner den gamla inbyggda programvaran och installera den via Google.
- Om du har en HP-skrivare som talar om för dig att en ny firmware med "Dynamic Security" är redo för dig, rekommenderar vi att du INTE trycker på "Yes" för att installera den.
- Naturligtvis kan du också helt enkelt välja att använda originalbläckpatroner om din HP-skrivare vägrar att acceptera de billigare patronerna från andra tillverkare.