Nu vill Microsoft lura dig att prova den artificiella intelligensen Copilot

Microsoft har börjat visa annonser för företagets egen artificiella intelligens, Copilot, när du söker efter konkurrenter som Gemini och ChatGPT.

Det är pengar rakt ner i fickan när Microsoft lyckas skaffa nya kunder till företagets artificiella intelligens CoPilot. Därför försöker Microsoft nu med listiga övertalningsförsök om du dristar dig att söka efter konkurrerande tjänster.

Det är pengar rakt ner i fickan när Microsoft lyckas skaffa nya kunder till företagets artificiella intelligens CoPilot. Därför försöker Microsoft nu med listiga övertalningsförsök om du dristar dig att söka efter konkurrerande tjänster.

© Shutterstock / Khosro

Det finns en anledning till att amerikanska Microsoft ligger bland de tre mest värdefulla företagen i världen.

En av orsakerna är företagets bländande förmåga att sälja sina produkter, även om metoderna ofta är omdiskuterade.

Här på PC-tidningen har vi otaliga gånger skrivit om Microsofts allt mer uppfinningsrika metoder för att locka fler kunder. Det är en tvivelaktig verktygslåda som ofta består av reklam på uppfinningsrika ställen, listiga förslag i Start-menyn i Windows, och till och med listiga förslag om att använda företagets webbläsare Edge när du uppdaterar din dator.

”Prova vår tjänst först”

På samma sätt har Microsoft under en längre tid försökt övertala dig att använda Edge-webbläsaren när du sökt efter Chrome i Microsofts webbläsare Edge eller sökmotorn Bing.

Därför är företagets senaste påfund inte heller någon stor överraskning:

Utländska medier kan nämligen rapportera att Microsoft har börjat använda samma tillvägagångssätt när du söker efter tjänster med artificiell intelligens – som till exempel ChatGPT, Gemini eller Claude – i företagets sökmotor Bing.

Istället för att ta dig direkt till ett sökresultat för den artificiella intelligens du sökte efter, placeras i vissa fall en annons för Microsofts Copilot-tjänst absolut överst i sökresultaten:

När du använder Microsofts sökmotor Bing och söker efter ”chatgpt” kan du få upp en annons i sökresultaten som berättar om Copilots fördelar istället för att ta dig direkt till ChatGPT.

När du använder Microsofts sökmotor Bing och söker efter ”chatgpt” kan du få upp en annons i sökresultaten som berättar om Copilots fördelar istället för att ta dig direkt till ChatGPT.

© Windowslatest
Du kan också uppleva de påträngande annonserna om du söker efter Googles artificiella intelligens Gemini. Återigen dyker en annons upp högst upp i sökresultaten, och syftet är återigen att marknadsföra Microsofts egen tjänst Copilot.

Du kan också uppleva de påträngande annonserna om du söker efter Googles artificiella intelligens Gemini. Återigen dyker en annons upp högst upp i sökresultaten, och syftet är återigen att marknadsföra Microsofts egen tjänst Copilot.

© Windowslatest

Så undviker du att falla i fällan

I våra interna tester på redaktionen har vi inte stött på annonserna för Copilot, vilket tyder på att de bara dyker upp sporadiskt.

I de exempel som har observerats utomlands finns annonserna på sökmotorn Bing och alltså inte enbart i webbläsaren Edge. Du bör därför vara vaksam oavsett vilken webbläsare du använder.

Det säkraste sättet att undvika de listiga annonserna är helt enkelt att vara extra uppmärksam när du söker efter tjänster för artificiell intelligens på Bing. Istället för att klicka på det som omedelbart ser ut att vara det översta sökresultatet, bör du tänka efter om det du hittat överhuvudtaget motsvarar det du sökte efter.

Du bör för övrigt iaktta samma försiktighet när du söker efter en ny webbläsare som alternativ till Windows inbyggda Edge. Här vill Microsoft nämligen också att du ska fortsätta använda Edge istället för till exempel Chrome, Firefox eller Brave.

Du kan läsa mycket mer om de tre artificiella intelligenserna ChatGPT, Gemini och Copilot genom att klicka på artiklarna nedan.