Undvik trötta ögon vid mobilen

Trötta ögon blir ett allt större problem för mobilanvändare.

Slut med mobiltrötta ögon

Vi använder våra mobiltelefoner allt mer. Nu är mobil- användningen så hög att vi riskerar att skada oss. Här är några tips för att skona dina ögon efter långt stirrande på mobilskärmen.

28 oktober 2020 av Steffen Nielsen

Snart kan vi inte leva utan mobiltelefonen längre. Den används i livets alla tillfällen och blir mer och mer det primära verktyget för mycket av det vi pysslar med i vardagen.

Det finns mycket tankar kring detta och om hur all denna mobilanvändning påverkar oss.

En sak är i alla fall säker – våra ögon mår inte bra av att i timmar titta på en skärm på så nära håll. Ögonens muskler ansträngs på ett onaturligt sätt under långa tider, något som inte bara kan ge permanenta synproblem utan även orsaka till exempel huvudvärk och stelhet i nacke och axlar.


5 tips för trötta mobilögon

Här är några tips för mer förnuftig användning av mobiltelefonen.

Vi har pratat med en optometrist som specialiserar sig på ögats sjukdomar för att få fram fem tips som dina ögon mår bra av.

Tips 1: Använd 20-20-20-regeln

När du har tittat på mobilskärmen i 20 minuter tar du 20 sekunders paus och tittar på något som är 20 fot bort, det vill säga på minst sex meters håll.

Våra ögon är utformade för att spana efter byten eller hot på långt håll. När vi tittar på något som är långt borta slappnar ögonen av.

Det finns undersökningar som visar att denna enkla övning minskar risken för CVS (Computer Vision Syndrom) med 75 procent. Tecken på CVS är bland annat huvudvärk, irriterade ögon, dubbelseende, ögonfläckar och suddig syn.

Tips 2: Längre avstånd till telefonen

Håll mobiltelefonen dubbelt så långt från ögonen. Ju närmare ögonen skärmen är, desto mer ansträngande är det.

Försök därför träna på att hålla skärmen på 40 centimeters håll från ögonen i stället för på det normala avståndet, som är runt 20 centimeter.

Det är svårt till en början, men prova till exempel att lägga telefonen på ett bord eller i knäet.

Tips 3: Välj en mobil med stor skärm

När det är dags att köpa en ny mobiltelefon bör du fundera på att köpa en med större skärm.

Då blir det lättare att automatiskt hålla telefonen längre bort från ögonen.

Stor skärm är bättre
Skärmstorlek

Ju större skärm en telefon har, desto lättare blir det att hålla telefonen på längre håll från ögonen.

Tips 4: Blinka oftare

Att skaffa en ny mobiltelefon med stor skärm är ofta dyrt. Det finns ett enklare och billigare sätt att hjälpa sin ögonen – blinka mer.

För att ögonen ska må bra är det viktigt att blinka. Långt stirrande på en skärm motverkar blinkreflexen och därför är det viktigt att tänka på att blinka då och då.

Tips 5: Träna musklerna

Som alla muskler kan även ögonmusklerna tränas.

En enkel övning som du kan göra vid varje paus är att hålla huvudet still och rulla runt med ögonen. Låtsas att du tittar på en urtavla. Låt ögonen sakta vandra runt urtavlan och gör korta uppehåll vid siffrorna 12, 3, 6 och 9.

Allt skärmljus kan skada

Även ljuset från en bildskärm kopplad till datorn kan vara skadligt för ögonen. Det rör sig främst om det kalla blå ljus som en skärm sänder ut. Det är nämligen extra ansträngande för ögonen.

I PC-tidningen nummer 17/2020 kan du bland annat läsa om Windowsprogrammet som skonar ögonen genom att dämpa blått ljus.

I samma artikel visar vi hur du stänger av blått ljus i mobilen med iOS eller Android.

> Läs artikeln i Fördelszonen (kräver inloggning)

Kanske är du intresserad av...