Googles sökmotor är något av en standard för den som vill hitta innehåll på internet.
Även om Google inte var först (någon som minns Altavista?), är sökning på internet numera så tätt knutet till Google att fenomenet har fått ett eget verb – googla.
Använder du Googles sökmotor i mobilen kanske du har noterat att det ser lite annorlunda ut. Google håller nämligen på att ändra det visuella uttrycket av sin sökmotor för att det ska bli lättare att hitta det som söks via mobilen. Läs mer på Googles blogg.
> Mer att läsa: Det googlade vi 2020
Sökresultaten i fokus
Enligt Google ska den nya designen av sökmotorn sätta sökresultaten i fokus.
Sökresultaten visas till exempel med lite större text, färre skuggor och bättre användning av färger och understruken information.
Med den uppdaterade sökmotorn ska det gå snabbare att verkligen hitta det man letar efter på internet. Det är därför som Google fokuserar på sökresultaten.
> Mer att läsa: Google faktagranskar sökresultat om coronavaccin

Så här ser det ut efter uppdateringen av Googles sökmotor.
Fler färger och större text
För att framhäva sökresultaten har Google bland annat gjort texten mer lättläst.
Teckenstorleken har ökats och teckensnitten påminner med om den som vi känner från exempelvis Gmail.

Så här presenteras sökresultaten i Googles sökmotor.
Viktig information framhävs dessutom med färger. Enligt Google ska färgerna hjälpa till att framhäva det mest väsentliga bland sökresultaten.
Den uppdaterade sökmotorn för mobiltelefoner rullas ut över världen just nu.
> Mer att läsa: Bättre sökresultat från Google