Att vara en bedragare är enklare än någonsin. De flesta av oss är direkt tillgängliga via mejl och via konton på diverse sociala medier. Därför behöver de kriminella inte lägga ner vare sig mycket tid eller energi på att söka upp offer i verkliga livet, utan kan låta offren komma till dem själva via falska och lockande erbjudanden. Det finns många olika metoder för att försöka lura oskyldiga människor på pengar eller information som kan användas för att ruinera dem, och nya metoder och tekniker dyker upp hela tiden.
En av de klassiska metoderna är falska butiker på internet som i alla avseenden ser ut som ser ut som en legitim butik, men du kan bli lurad på en mängd olika sätt. Du kan luras att ingå ett avtal som omfattar ett dyrt abonnemang när du tror att du bara köper en bit tvål, eller så dyker varor du beställt aldrig upp.
Fokus på äldre människor
På senare år är det framför allt många äldre som har blivit lurade på stora summor pengar av bedragare, förmodligen för att äldre inte brukar vara lika bekanta med den digitala världen som yngre generationer. Vi har sett otaliga exempel på människor som lurats av falsk kärlek på dejtingsajter och via otaliga bluffmejl. Även meddelanden som ser ut att komma från fraktbolag som PostNord och DHL har varit effektiva för att fiska efter information som kan missbrukas.
I den här artikeln går vi igenom sex mycket vanliga typer av bedrägerier som du kan stöta på när du är online, och vi berättar hur bedrägerierna fungerar. Vad händer till exempel när en potentiell köpare av ditt soffbord erbjuder sig att skicka ett erbjudande om att skicka ett bud att hämta varan, eller uppdaterar din information som textmeddelandet från ”PostNord” bad dig att göra? Läs mer om detta på de kommande sidorna.