Kan jag skydda en PDF med ett lösenord?

Jag använder ofta Words möjlighet att spara dokument som PDF innan jag skickar dem till andra. Nu vill jag skicka ett dokument med privat information, men jag vill skydda dokumentet med ett lösenord. Är det ens görbart att lägga in ett lösenord i en PDF-fil?

Här får du svaret och en steg för steg-guide:

Svar:

Ja, det går att göra . Word låter dig lägga in ett lösenord när du sparar Word-dokumentet som en PDF.

Så här konverterar du ett Word-dokument till PDF samtidigt som du krypterar det så att det bara kan läsas av personer som känner till lösenordet.

1

När du har skrivit klart ditt dokument klickar du på Arkiv 1 i Word.

2

Välj sedan Spara som 2.

3

Välj var du vill spara dokumentet och öppna rullgardinsmenyn vid Filformat: 3. Välj PDF 4.

4

Klicka på knappen Alternativ... 5.

5

Markera alternativet Kryptera dokumentet med ett lösenord 6.

6

Skriv in lösenordet med minst sex tecken i de två fälten 7. Klicka på OK 8 följt av Spara.

7

När PDF-filen öppnas måste man ange lösenordet 9 och klicka på OK 10.