Lagringsutrymme på internet ger dig ett extra säkerhetslager för din backup. Om du bara har dina viktiga dokument liggande på en extern hårddisk som är i samma rum som datorn finns risken att hårddisken blir stulen eller förstörd, och om du samtidigt förlorar datorn är dina dyrbara filer förlorade för alltid.
Om de däremot är säkerhetskopierade och ligger i Google Drive eller hos en annan onlinelagringstjänst, lagras ditt innehåll i ett säkert datacenter, där säkerhetskopiering sker automatiskt, så att filerna kan återskapas om det inträffar ett haveri. Onlinetjänsterna har dessutom den extra fördelen att du har tillgång till de kopierade filerna var du än är. Det går dessutom att säkerhetskopiera innehåll automatiskt från din mobil, där de flesta av oss har en ständigt växande mängd data liggande som vi inte vill förlora.
När filerna ligger hos en onlinetjänst är det dessutom lättare att dela till exempel bilder med andra genom att bara infoga en länk till dem i ett mejl. På så sätt går det att bifoga väldigt stora filer via e-post. Alla tjänster i vårt test erbjuder gratis utrymme så att det går att testa funktionerna innan du bestämmer dig. När det börjar bli trångt kan du för en förhållandevis överkomlig summa få ett par extra terabyte att använda.
Ofta brukar betallösningen erbjuda extra funktioner. Du kan till exempel använda fullskaliga Microsoft Office när du har betalat för det stora paketet i samma företags OneDrive.