Google Drive

Med Google Drive för dator får du det perfekta verktyget för att synka filer mellan datorer.

Har du dina filer liggande på datorn eller på ett lagringsutrymme på nätet? Svaret är troligtvis att du har dem på båda ställena.
Vissa filer finns lokalt på datorn. Det kan till exempel vara Word-dokument eller andra filer som du har sparat från program på datorn, och som du kanske vill arbeta vidare med i andra program.
Andra filer finns på nätet. Det kan vara bilagor i e-postmeddelanden, dokument på Google Drive eller kanske hos andra tjänster som du använder i ditt arbete. Det är vanligtvis filer som du använder på olika datorer, och såna som du delar med kollegor och familjen.

Med programmet Google Drive kombinerar du båda.

Så får du Google Drive till datorn

Här visar vi hur du hämtar Google Drive till datorn. Vi utgår från att du har ett Google-konto och kanske även filer på Google Drive som du vill synkronisera med datorn. Observera att saker och ting görs lite annorlunda om du fortfarande har Google Säkerhetskopiera och synkronisera på datorn.

Välj var dina filer ska ligga

Nu ska du konfigurera Google Drive så att programmet passar dina behov. Du måste välja om filerna ska ligga lokalt på hårddisken eller bara som länkar till Google Drive på nätet.

Använd dina filer även när du inte är på nätet

Nu ska vi titta på hur du rent konkret använder Google Drive till datorn. På föregående sida valde vi metoden streaming som innebär att filerna inte ligger lokalt på datorns hårddisk. Här visar vi hur du kan göra undantag för mappar som du faktiskt vill ha liggande på datorn.

Dela filer med andra direkt från Utforskaren

En av idéerna med synkronisering av filer mellan dator och nätet är att du blixtsnabbt kan dela en fil med andra. När du använder Google Drive för datorn sker delningen även direkt från Utforskaren.

Kom igång med att säkerhetskopiera dina filer till molnet

Med Google Drive kan du säkerhetskopiera viktiga filer genom att lagra kopior av dem på internet. Google Drive konfigureras som en enhet i Utforskaren när du installerar den på datorn.

Så gör du en säkerhetskopiering

När Google Drive är installerat läggs det till som en enhet i Utforskaren, som enkelt kan användas för att säkerhetskopiera de filer du väljer.

Hämta filer från din backup på nätet

När du behöver hämta filer från Google Drive till din dator kan du antingen dra filerna från Google Drive i Utforskaren till en mapp i Windows eller kopiera filerna. Här visar vi hur du kopierar filerna till Windows.