Rensa upp och få gott om utrymme på hårddisken

En hårddisk som är full av gamla filer är en plåga. De skräpar ner, de tar upp utrymme för de viktiga filerna, och de gör datorn långsam och trög. Vi visar hur du enkelt kan städa på hårddisken.

Rensa upp på datorn och frigör utrymme.

Vår upprensning frigjorde en del utrymme i Windows och i mapparna med program, dokument, foton och andra personliga filer. Den stora vinsten var dock att den helt rensade bort röran av temporära filer och annat skräp.

© Shutterstock/Tao Jiang

”Hur får jag mer utrymme på min dator?”

Det är en klassisk fråga som har ställts oändligt många gånger. Den har inte blivit mindre relevant i takt med att allt fler datorer säljs med mindre och mer tåliga SSD-enheter istället för mekaniska hårddiskar med gott om utrymme.

Faktum är att de datorer du kan köpa i butikerna ofta inte har mer än 256 eller 512 gigabyte lagringsutrymme, och när operativsystemet och inbyggda program äter upp flera gigabyte blir det ofta inte mycket utrymme över.

Vilket leder oss tillbaka till: Hur får jag mer utrymme på min dator?

Det finns två lösningar

Det finns i praktiken två lösningar på problemet med att få slut på lagringsutrymme i datorn. Du kan antingen bita i det sura äpplet och köpa en större lagringsenhet, vilket kan bli ganska dyrt beroende på antalet gigabyte, tillverkare och hastighet på SSD-enheten.

Den andra och helt kostnadsfria lösningen på problemet är att rensa upp i datorn. På så sätt slår du flera flugor i en smäll.

Genom att ta bort gamla filer, dubbletter och program som du inte längre använder kommer datorn att starta snabbare, det blir mindre belastning på datorns arbetsminne och processor – och du får tillbaka lagringsutrymme så att du kan använda hårddisken till det som betyder något: bilder på släkt och vänner, bra filmer och serier, och inte minst program som gör det enklare och roligare att använda datorn.

Många goda råd

Som tur är finns det gott om konkreta tips och knep för att göra arbetet snabbt och enkelt. Du kan till exempel välja att lägga undan filer som du inte behöver. Om du har dokument, bilder eller projekt som du vill spara men inte kommer att använda inom en snar framtid kan du packa ihop dem till en ZIP-fil.

Beroende på vad det är för filer kan de betydligt mindre – ofta upp till 60 procent – och tar inte upp onödigt utrymme. Om du packar flera filer som hör ihop i samma ZIP-fil får du dessutom en bättre överblick och färre filer på datorn.

När du behöver dina filer är det bara att packa upp ZIP-filen och använda filerna som vanligt. Vi visar dig hur du gör – och ger dig massor av andra smidiga tips på hur du kan frigöra utrymme på datorn.

Packa ihop de gamla filerna

Om du har filer som du vill behålla men som du inte kommer att använda på länge är det en bra idé att komprimera dem till ZIP-filer. Då tar de upp mindre plats på datorn, men du har dem fortfarande tillgängliga.

1

Leta reda på den mapp 1 du vill komprimera i Utforskaren och högerklicka på den.

2

I menyn ska du välja Komprimera till… 2 och sedan Zip-fil 3. Om du använder Windows 10 väljer du alternativet Skicka till i högerklicksmenyn och väljer Komprimerad mapp.

3

Nu börjar Windows komprimera mappen. Beroende på storleken kan detta ta lite tid. Ge den nya zipfilen ett namn och tryck på Retur på tangentbordet.

4

Ge filen ett namn, till exempel namnet på den ursprungliga mappen, och lägg gärna till texten komprimerad 4 i slutet så att den blir lätt att hitta igen.

5

Nu är mappen komprimerad och ZIP-filen har en storlek på 414 MB 5.

6

Den ursprungliga mappens storlek var 624 MB 6. Det är en betydande besparing. Särskilt om du har mappar på flera gigabyte som du kan komprimera.

Avinstallera alla onödiga program

De flesta av oss installerar en massa program på våra datorer, men glömmer att ta bort dem igen om de inte används. Det kan finnas mycket utrymme att vinna genom att avinstallera alla stora och tunga program som du ändå inte använder.

1

Högerklicka på Start-knappen 1 och välj Inställningar 2.

2

I vänsterkolumnen ska du leta reda på kategorin Appar 3 och klicka på den.

3

I Windows 11 ska du klicka på Installerade appar 4, medan det i Windows 10 heter Appar och funktioner.

4

Till höger ska du välja att sortera efter Storlek (stor till liten) 5 för att se de största programmen längst upp i listan.

5

Klicka på de tre punkterna 6 vid det program du till radera och välj Avinstallera 7.

6

Bekräfta genom att klicka på Avinstallera 8 och följ eventuella anvisningar för att slutföra avinstallationen.

Städa upp på hårddisken

Diskrensning är ett praktiskt verktyg i Windows som snabbt och enkelt kan frigöra utrymme på datorn. Verktyget tar bort onödiga filer som till exempel tillfälliga internetfiler.

1

Klicka på Start-knappen, skriv Diskrensning 1 i sökfältet och klicka på Diskrensning 2.

2

Välj den eller de enheter som du vill städa. Här väljer vi bara C-enheten 3.

3

Du kan läsa 4 vad kategorierna består av, till exempel Leveransoptimeringsfiler 5.

4

Markera alla typer av filer som du vill radera 6. Vi rekommenderar att du markerar alla kategorier för att få mest möjligt utrymme.

5

Klicka på Rensa systemfiler 7 längst ner för att radera filerna.

6

Vänta medan Diskrensning tar bort de valda filerna. Det tar bara några minuter.

Praktisk funktion ger extra utrymme

Storage Sense är en praktisk funktion i Windows som automatiskt kan radera filer du inte behöver, till exempel gamla molnfiler från Dropbox.

1

Klicka på Start-knappen 1 och välj Inställningar 2.

2

Klicka på System 3 följt av Lagring 4 i menyn till vänster (Windows 10) eller i mitten (Windows 11).

3

Klicka på Storage Sense 5. Om du använder Windows 10 ska du klicka på menyalternativet som heter Hantera Storage Sense.

4

Klicka på reglaget till läget 6. Nu ska du konfigurera verktyget och välja om det ska köras automatiskt eller inte.

5

Klicka på knappen Kör storage Sense nu 7 långt ner på sidan. Nu startar verktyget och rensar bort filer på datorn.

6

Du kan få verktyget att arbeta automatiskt, till exempel en gång i månaden, genom att välja Varje månad 8 under rubriken Kör Storage Sense 9.

Hitta de stora platssyndarna

Vet du vilka mappar som tar mest plats på din dator? Du vet säkert att Windows-mappen tar en hel del plats, men vilka är de andra stora platssyndarna på hårddisken? Programmet Spacesniffer ger dig svaret.

Hämta program

Innan du kommer igång med vår grundliga guide på svenska här nedan behöver du hämta SpaceSniffer. Du kan hämta det i en testad och virusfri version direkt från vår webbplats via länken nedan:

Vägledning

Nedan följer en steg för steg-guide för hur du kommer igång med programmet.

1

Hämta programmet på vår hemsida och installera det. Öppna programmet och dubbelklicka på den enhet 1 du vill undersöka.

2

Nu börjar programmet undersöka din dator för att hitta de största mapparna. Det kan ta lite tid.

3

När programmet har undersökt hårddisken kan du stänga fönstret 2 genom att klicka på krysset 3 i hörnet.

4

Du kan nu utforska de olika mapparna på din dator. Vid varje mapp står det vad mappen heter och hur många gigabyte den upptar.

5

Här kan jag till exempel se att mappen rocketleague 4 tar upp 26,3 GB 5. Det är ett spel som jag inte har spelat på flera år, så det kan gärna avinstalleras.

Kasta dubbletterna i papperskorgen

DupeGuru letar igenom dina mappar och visar vilka filer som är identiska, så att du tryggt kan radera en av dem. Det sparar både tid och utrymme, och gör det enklare att hålla ordning på dina filer utan att du riskerar att radera något viktigt.

Hämta program

Innan du kommer igång med vår grundliga guide på svenska här nedan behöver du hämta DupeGuru. Du kan hämta det i en testad och virusfri version direkt från vår webbplats via länken nedan:

Vägledning

Nedan följer en steg för steg-guide för hur du kommer igång med programmet.

1

Hämta och installera DupeGuru från vår hemsida. Öppna det och välj Standard 1 och Filename 2. Klicka på plustecknet 3.

2

Välj vilken mapp du vill undersöka 4 följt av Välj mapp 5. Du kan naturligtvis också skanna flera mappar. Det gör du genom att hålla ned Ctrl-tangenten och sedan markera de mappar som ska skannas.

3

Markera mappen 6 i listan i DupeGuru och välj Scan 7.

4

Nu visas alla dubbletter i de mappar du valde att undersöka. Klicka på Mark 8 och Mark All 9. Välj Actions 10 följt av Send Marked to Recycle Bin.

5

Välj Proceed 11 för att flytta de markerade filerna till papperskorgen. Nu är de valda mapparna fria från dubbletter.

Läs tidningsartikel (PDF)

Ladda ner artiklen i PDF-format, så som den ursprungligen såg ut i tidningen.