Här får du svaret och en steg för steg-guide:
SVAR:
Vid något tillfälle har tydligen Windows inbyggda e-postprogram, Windows E-post, blivit inställt som standardprogram för att hantera e-post på din dator. Förmodlingen hände det i samband med att du uppdaterade Windows. Microsoft använder ofta olika knep för att få oss att använda de program som är inbyggda i Windows. Lyckligtvis är det enkelt att välja Outlook som standardprogram igen. Här visar vi hur du gör det i både Windows 10 och Windows 11:

1
Högerklicka på Start-knappen 1 och välj Inställningar 2 .

2
Klicka på Appar 3 i menyn med inställningar.

3
I fönstret som öppnas klickar du på Standardappar 4 .

4
Under E-post 5 klickar du på E-post 6 . I Windows 11 klickar du på E-post en bit ner i fönstret.

5
Välj nu Outlook i listan 7 . I Windows 11 väljer du Outlook vid var och en av de olika länktyperna.

6
När det står Outlook angivet vid E-post betyder det att e-postlänkar kommer att öppnas i Outlook.