LibreOffice ska spara som DOCX

Jag gillar ordbehandlaren Writer i kontorspaketet LibreOffice, men det är lite irriterande att jag hela tiden måste konvertera dokument till DOCX så att mina vänner som använder Word kan läsa dem på sina datorer. Kan jag få Writer att automatiskt spara dokument som DOCX-filer istället?

Här får du svaret och en steg för steg-guide:

Svar:

Ja, det går att få Writer att spara dina texter i DOCX-format, som är standard i Word. Det räcker att ändra inställningen en gång så kommer alla framtida texter du skriver i Writer att sparas som Word-filer. Här visar vi vad du behöver göra för att ändra inställningen i LibreOffice Writer:

1

Öppna LibreOffice Writer och klicka på Verktyg 1 längst upp i fönstret.

2

I menyn väljer du sedan Alternativ... 2.

3

Till vänster klickar du på Läs in/Spara 3 följt av Allmänt 4.

4

Vid Spara alltid som: 5 klickar du på pilen 6.

5

Välj Word 2007 (* .docx) 7 från listan med filformat.

6

Klicka slutligen på Tillämpa 8 och på Ok 9.