Så blev svensk spelindustri en global maktfaktor

”Det svenska spelundret” har varit vida omtalat på senare år. Men hur kommer det sig egentligen att Sverige, det lilla landet lagom, blivit en maktfaktor inom den globala spelindustrin? Tre experter inom branschen har försökt ta reda på svaret.

9 maj 2022 av Casinon.xyz

Under det senaste årtiondet har svensk spelindustri varit med om en sensationell resa. År efter år har omsättningen stigit, och 2020 ökade den med hela 40% jämfört med året innan. I den bransch som omsätter 34,7 miljarder kronor, och fortsätter växa, finns mängder av spelföretag och populära speltitlar.

Inom datorspelsvärlden handlar det bland annat om Battlefield-serien från det svenska spelföretaget DICE och Minecraft från Mojang. De som spelar online på casino har säkerligen noterat att det krävs letande för att hitta ett online casino utan svensk representant i spelutbudet. Bordsspel från Evolution och slotmaskiner från NetEnt, till exempel, återfinns i dag hos en lång rad spelsajter.

Är det något särskilt som gör att Sverige lyckas så väl inom spel? För att hitta svar har TT vänt sig till Agnes Larsson (spelregissör på Mojang), Brjann Sigurgeirjsson (vd på Thunderful) och Arcade Berg (grundare av Neon Giant).

Svensk kultur har möjliggjort succén

När Brjann Sigurgiersson ska förklara den svenska framgången går han direkt till historien. Han tror att en del av förklaringen ligger i att svenskarna blev datoriserade i tidigt skede, och lyfter därtill fram regeringens pc-reform under 90-talet som gjorde det enklare för gemene svensk att få tillgång till en dator.

Agnes Larsson menar att svensk kultur strävar efter att ge alla samma möjligheter, och att det gör att de bästa idéerna kommer fram i dagsljuset. Även kulturen inom svenska företag tror hon är en viktig del. Den korta maktdistansen gör att man vågar ifrågasätta chefen – något som sätter fart på kreativiteten.

Jantelagens roll i en världsledande bransch

Sverige är känt för ord som ”lagom” och ”jantelag”, i alla fall för svenskarna själva. Kan verkligen dessa vara ingredienser i en världsledande bransch? Enligt Agnes Larsson är svaret ja. Larsson tolkar jantelagens betydelse som ”laget före jaget”, och menar att samarbetet är viktigt för att man ska vara framgångsrik inom spelbranschen.

Brjann Siguergeirsson vittnar om en bransch där man hjälper varandra. När han var ny inom spelindustrin kom han i kontakt med andra utvecklare som hjälpte honom framåt, trots att de inte behövde. Där och då bestämde han sig för att vara lika hjälpsam, då det skapar en positiv mentalitet.

Enligt Arcade Berg är spelbranschen inte alltid en homogen sådan. Berg berättar att det finns de personer som armbågar sig fram och tänker på sig själva snarare än laget. Dock tror han inte att det behöver vara något negativt, och att det är en naturlig del av en växande industri.

Kan Sverige hålla sig på topp?

TT frågar de tre branschrepresentanterna om framtiden för svensk spelindustri och om andra länder kan komma ikapp. De är överens om att många länder börjar ta större kliv framåt – bland annat nämns Brasilien, Sydafrika och Kuwait – men att Sverige fortsatt har goda möjligheter att hålla sig på topp.

Arcade Berg trycker på vikten av att kunna utbyta idéer med jämlikar, vilket kan vara svårt på platser där industrin är mindre. Inom detta område sitter Sverige, i och med de många spelföretagen och utvecklare, i en bra sits.

Agnes Larsson poängterar att det är viktigt att hålla sig till sina kärnvärden istället för att jaga nya trender. Om någon annan lanserar en succétitel ser både hon och Brjann Sigurgeirsson det som något positivt, då hela branschen gynnas av att fler spelar spel.

Kanske är du intresserad av...