Prova Googles hemliga spel

Har du fem minuter över? Då kan du spela de små spel som Google har gömt bakom sökrutan på sin berömda sökhemsida.

Tic tac toe
© New Africa/Shutterstock

Även energiska och hårt arbetande datoranvändare kan behöva en paus från sitt ansträngande arbete.

En paus på fem minuter för varje halvtimmes arbete kan vara en bra riktlinje. I stark konkurrens med att ta ytterligare en kopp kaffe är datorspel förmodligen den mest populära pausaktiviteten, och har varit det sedan första kvällen efter att den första datorn startades.

Lyckligtvis råder det ingen brist på bra spel på internet. Här visar vi en ny omgång spel, men den här gången från en något oväntad vinkel.

Dolda bakom Googles sökfält hittar du en mängd små spel som alla har en sak gemensamt: de brukar kunna klaras av på några minuter, vilket gör dem till bra tidsfördriv.

Att kalla spelen nya är att ta i. De flesta av dem är gamla klassiker som du nog har hört talas om och kanske redan provat. Det betyder också att de har testats av miljontals spelare före dig. Så nästa gång du tar en paus är det bara att sätta igång med dem.

Så hittar du Google spel

Du kommer inte att snubbla över spelen av en slump. Du måste veta var de finns för att kunna spela dem.

1

Besök google.se. Skriv Röj 1 i sökfältet och tryck på Retur. Du kan också använda något av de andra spelnamnen för att komma till spelöversikten.

2

Nu visas Röj 2. Klicka på pilen 3 under Spela.

3

Nu visas en översikt under Spel och leksaker 4. Via pilen 5 får du tillgång till hela uppsättningen med spel. Klicka på spelet 6 du vill roa dig med, och klicka på Spela för att spela.

RÖJ

Använd logik och rensa hela spelplanen från minor

Röj, eller Minesweeper som det egentligen heter, är ett klassiskt spel som är lika klurigt som det är enkelt.

Du måste rensa ett fält från minor baserat på information om hur många minor som ligger granne med de fält som redan har rensats.

Om ett fält till exempel har siffran ”1” och det redan ligger en mina bredvid på spelplanen, kan du klicka på alla andra närliggande fält utan att överraskas av nya minor.

Med det sagt kan det lätt uppstå tveksamheter och vanligtvis måste du tänka dig noga för innan du bestämmer dig för att rensa ett fält. En explosion är lika med ett förlorat spel.

PATIENS

Kan du få patiensen att gå ut?

Den patiens du får spela här är den mest populära och går under många namn – 7-Kabala, Harpan, Sjuan, för att bara nämna några.

Målet är att tömma högen till vänster om de sju raderna med kort som redan är placerade på den gröna spelplanen.

Spelet har två svårighetsgrader, och i den lätta är chansen stor att du vänder på alla korten och får patiensen att gå ut – även om det förstås också handlar om tur. Det finns också en tidsaspekt i spelet, så du kan försöka klara av det så snabbt som möjligt.

Om patiensen fastnar startar du en ny med ”NYTT”.

Nyvända kort från högen till vänster ska placeras längst ner på varje rad - omväxlande svart och rött, med de lägsta korten längst ner på raderna. Du placerar ess i rutorna till höger så att du gradvis kan tömma de sju raderna och vända på nya kort.

MASKEN

Krocka inte med den allt längre masken

Masken, eller Snake som Google kallar det, är ett spel som verkligen kan locka fram frustrationen även hos de mest lugna personer.

Du styr en ständigt växande mask som ska äta frukt, och måste se till att du inte träffar sidorna på spelplanen. Samtidigt måste du försöka att inte krocka med dig själv. Det är inte lätt.

Här är masken kort och spelet har precis börjat. Snart växer den sig längre och det blir allt svårare att hitta en plats att krypa till för att undvika kollisioner.

MEMORERINGSSPEL

Lyckas du härma de små vattendjuren?

Memoreringsspelet är en speltyp som vi inte har stött på tidigare. Du ser fyra vattendjur röra sig i tur och ordning och måste hela tiden upprepa det du ser.

Till skillnad från andra minnesspel sker allt samtidigt, så man måste klicka sig fram samtidigt som man tittar på deras nästa rörelser. En rolig men lite jobbig upplevelse.

De fyra figurerna i akvariet rör sig i tur och ordning, och det gäller att så snabbt som möjligt klicka på figurerna i samma ordning som de har varit aktiva.

Pac-Man

Ät upp punkter utan att själv bli uppäten

PAC-MAN är kanske det mest klassiska av alla spel. I en sluten labyrint ska du försöka mumsa dig igenom så många prickar som möjligt.

Samtidigt måste du hålla utkik efter och undvika spökena som startar på en annan plats i labyrinen och sedan jagar dig. Blir du fångad och uppäten är spelet är förlorat.

Du styr den gula snabbätaren genom labyrinten. Dina motståndare är försiktiga till en början, men snart börjar de närma sig och du måste vara snabb i vändningarna.

LUFFARSCHACK

Överlista din motståndare i luffarschack

Det här är det enklaste av alla Google-spel, och eftersom du får börja varje gång har du också en verklig chans att slå datorn du möter. Det går också att spela mot en vän, vilket du väljer i menyn uppe i vänstra hörnet. Se till att placera din första bricka i mitten, det ger dig störst chans att vinna.

Du placerar kryssen i kampen mot cirklarna, som styrs av dina digitala motståndare. Det är svårt att tvinga fram en vinst, men ibland gör din motståndare misstag.

Tidningsartikel (PDF)

Ladda ner artiklen i PDF-format, så som den ursprungligen såg ut i tidningen.