Även om internet och hudvård är två vitt skilda företeelser finns det mycket som förenar dem. Internet har trots allt i hög grad förändrat hela skönhetsbranschen. Numera kan shoppingsugna konsumenter få tillgång till både nationella och internationella produkter utan att behöva lyfta ett finger, oavsett om de letar efter en helt vanlig dagkräm eller specialhudvård. Men internet har påverkat hudvård och hela skönhetsindustrin på mer långtgående sätt än så.
Ansiktsvård och kroppsvård är mer lättillgängligt än någonsin tidigare
Den mest framträdande påverkan som internet har haft på skönhetsindustrin är att det har ökat tillgängligheten för ansiktsvård, kroppsvård och dermatologisk vård avsevärt. Det som tidigare var förbehållet människor i storstäderna, särskilt överklassen, är nu tillgängligt för alla genom att bara surfa in på internet.
Oavsett om du behöver en peeling, bodylotion eller sminkborttagning kan du idag hitta en butik som säljer det till konkurrenskraftiga priser utan att behöva lämna soffan. Detta beror på att internet har öppnat dörrarna för fler företag att komma in i skönhetsindustrin. Man behöver inte längre stora butiker med dyr hyra för att sälja hudvård – allt som behövs är en webbplats och ett lager för att förvara varorna innan de säljs vidare.
Konsumenter kan tillgå kostnadsfria hudvårdstips online
En annan positiv effekt som internet har haft på skönhetsbranschen är att det har gjort information mer tillgänglig. Detta innebär att alla idag kan få information om vilken hudvård som är lämplig för deras hudtyp utan att behöva betala för en dyr konsultation.
Internet är faktiskt allt du behöver för att välja rätt kräm för ansiktet eller lotion för kroppen, och som konsument kan du ta reda på om du ska använda produkter med eller utan parfym samt vilken solskyddsfaktor du ska välja när du klickar hem solvård.
Å andra sidan får man inte glömma att internet också gör det lättare att sprida felaktig information. Därför är det viktigt att ta all information på nätet med en nypa salt, och främst hämta informationen från väletablerade företag som har hudvårdsexperter som skriver sina artiklar.
Vår konsumtion påverkas av influencers
Slutligen kan man inte bortse från att internet har skapat en kultur av influencers, där vår konsumtion styrs av vad personer som vi ser upp till köper. Eftersom vi ständigt scrollar på sociala medier exponeras vi också för deras ständiga konsumtionsvanor, vilket får oss att köpa mer av de produkter som ofta marknadsförs.
Inte minst är detta sant för hudvård, som utöver mode och inredning förmodligen är det område som influencers gör mest reklam för. Internet, och därmed också influencers, kan alltså sägas ha ett extremt inflytande på skönhetsbranschen och särskilt hudvård.