En spelindustri i framkant: Vad blir nästa steg?

De senaste åren har den digitala casino- och bettingmarknaden haft en stark tillväxt. En anledning till detta är givetvis den ökade tillgängligheten, men också att spelbolagen är snabba med att anamma nya koncept och funktionaliteter. I den här artikeln kikar vi närmare på spelifiering, som vi tror blir nästa stora steg för de svenska aktörerna.

13 november 2020

Sedan regeringen öppnade upp den svenska spelmarknaden till förmån för ett statligt kontrollerat licenssystem är det Spelinspektionen uppgift att se till att lotterier, casinospel och annan spelverksamhet i Sverige utövas lagligt, säkert och tillförlitligt. Det är också de som beviljar spelbolagens licensansökningar och för statistik över svenskarnas spelvanor.

I klassisk svensk anda är det samma villkor som gäller för alla aktörer. Vilket innebär att även statligt ägda spelbolag måste ge igenom Spelinspektionens hårda granskning. Ett som har klarat sig igenom detta är Svenska Spel Sport och casino, som brukar beskriva sig som ett spelbolag för det svenska folket. Men de är långt ifrån ensamma om att ha fått grönt ljus för sin verksamhet.

Enligt Spelinspektionen finns det i dag 100 spelbolag med aktiva svensk spellicenser. Sett till att merparten av dessa bolag har beviljats med licenser för fler än en sajt, säger det en hel del om det saftiga utbudet svenska spelare har att välja mellan.

Med tanke på den hårda konkurrensen, och att spelbolagen är begränsade i hur deras kunderbjudanden får se ut, krävs det att deras sajter fokuserar på användarvänlighet och vassa koncept för att kunna sticka ut bland sina konkurrenter. Vilket leder oss in på den här artikelns huvudfråga: spelbolagens tendens att anamma ny teknik och vad vi tror blir deras nästa drag.

Obligatoriska säkerhetssystem och populära lösningar

Enligt svensk lag måste alla svenska spelsajter erbjuda en serie säkerhetssystem som värnar om spelarna. Exempelvis måste de vara anslutna till det rikstäckande självavstängningsregistret Spelpaus, som hjälper en att stänga av sig från alla svenska spelsajter på en och samma gång under en bestämd tidsperiod (1-12 mån). De måste också erbjuda tester som hjälper en att avgöra om en själv eller någon i ens närhet kan ha spelproblem, låta användarna sätta upp en maxgräns för hur mycket de vill kunna spela för och hur länge de vill kunna spela.

När det kommer till icke-obligatoriska lösningar är registrering med hjälp av e-legitimation ett populärt alternativ, som snabbt låter användaren registrera sig med hjälp av ens Bank ID. Vi har också de som låter en sköta ens transaktioner med hjälp av tredjepartslösningar som PayPal, Trustly och till och med Swish. På så vis behöver man inte dela med sig av några känsliga uppgifter och kan föra över pengar på ett nafs.

Från livebetting till VR-spel

Andra populära funktionaliteter, som flera spelbolag erbjuder, är exempelvis livebetting, VR-spel och livecasinon. Precis som det låter har det med livebetting blivit möjligt att placera sina insatser på en match medan den pågår. Oddsen uppdateras i realtid, men för den som antingen har glömt att åka förbi ett ATG-ombud eller vill vänta tills favoritlaget har petat in första målet, är det inte försent att spela förrän matchen är över.

VR-spel (Virtual Reality) har inte riktigt slagit igenom på stort i Sverige ännu, men det är mycket som tyder på att detta kommer att bli vanligare på de svenska spelsajterna i samband med att tekniken blir mer tillgänglig. För den som inte vet, går VR ut på att man genom VR-glasögon kan uppleva att man befinner sig “inne” i ett spel. Detta eftersom att spelplanen förändras i dina VR-brillor beroende på hur du vrider ditt huvud.

Spel på livecasino är betydligt mer förekommande och finns i princip på alla spelsajter. Med den här teknologin är det möjligt att i realtid spela klassiska casinospel mot en fysisk dealer vars handlingar streamas live. Något som minskar gapet mellan känslan av att befinna sig på ett fysiskt casino och framför datorn, plattan eller mobilen.

Spelifiering blir nästa stora steg

Om vi ska sia i spåkulan tror vi stenhårt på att spelifiering (gamification) blir nästa stora steg i spelvärlden. Rent krasst syftar spelifiering på hur man kan använda sig av mekanismer från spelvärlden i ett sammanhang där dessa mekanismer i vanliga fall inte förekommer. Ett exempel på detta är hur matbutiker använder sig av bonuskort för att öka sina kunders lojalitet. Ett annat är språktjänsten Duolingo, som belönar sina användare med olika badges för att de är aktiva på sajten. Ett liknande system används även på olika universitet runt om i världen för att motivera studenterna och stärka deras känsla av framgång.

I casinovärlden skulle detta istället kunna handla om att skräddarsy sin sajt efter olika teman som tilltalar vissa målgrupper. Exempelvis genom att lansera ett casino med superhjältetema där användaren kan smla poäng genom att vara aktiv och sedan använda dessa till att modifiera en skräddarsydd avatar eller låsa upp olika förmåner och spelfunktioner.

Anledningen till att vi tror att just spelifiering blir nästa stora steg för de svenska spelbolagen, beror på hur tacksamt verktyg det är för att differentiera sig från ens konkurrenter och att bygga en lojal användarkrets. I dag erbjuder de flesta aktörer samma spel och samma spelmöjligheter, och något utrymme att locka med unika bonusar finns inte. Därmed är spelifiering en logisk väg att gå för att sticka ut i mängden och göra sig mer attraktiv hos de svenska spelarna.

Kanske är du intresserad av...