Allt fler köper sina julklappar online, där det förekommer andra lagar och regler om en vara måste bytas eller skickas tillbaka.
14 dagars ångerrätt
Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans i Sverige och inom EU, vilket inkluderar handel över internet. Tiden du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist, och börjar löpa från dagen du tar emot varan, förutsatt att du fått information om ångerrätten.
Returnera i samma skick
Om butiken sänker priset på en vara i januari, har du ändå rätt att få tillbaka priset som varan köptes för. Det går bara att returnera en vara i ett sådant skick att säljaren kan sälja varan igen.
Ångerblankett
Du måste informera webbutiken att du skickar tillbaka en vara, och detta måste göras redan innan du skickar den. Webbutiker har ofta en speciell ångerblankett på webbplats som kan laddas hem, skickas ut och skickar tillbaka tillsammans med varan.
Tänk på att pengar som betalas tillbaka ofta automatiskt betalas tillbaka till samma konto som betalade för vara. Om du har fått varan som en julklapp, kan med andra ord pengarna komma att betalas tillbaka till den som gav dig julklappen och inte till dig.
Kontrollera butikens villkor
Många stora företag som även har fysiska butiken, erbjuder ofta möjligheten att lämna tillbaka varan i butik i stället för att skicka tillbaka den. Detta kan vara en fördel eftersom du både sparar porto och slipper vänta på att försändelsen ska komma fram.
För att få koll på alla regler inklusive undantag som när varor inte kan skickas tillbaka, besök Konsumentverkets webbplats Hallå konsument.