Du har med all säkerhet själv upplevt cookie tracking i din webbläsare. Du besöker en webbplats och möts av en annons för en produkt som du nyligen har visat intresse för på en annan webbplats. Det är sådana händelser som får många av oss att undra: Hur kan den här webbplatsen veta vilka produkter som jag är intresserad av? Håller de koll på mig?
Om de vet att jag tittar på nya skor, vad mer vet de om mig?
Bra eller dåligt?
Det här är relevanta frågeställningar som människor brukar ta på mer eller mindre allvar, beroende på humör och temperament. Så är det i alla fall i min vänskapskrets, som jag tror är en bra spegling av resten av världen när diskussionen handlar om spårning och de cookies som gör det möjligt. Alla mina vänner och bekanta är uppdelade i två lika stora grupper.
Hälften av dem gillar absolut inte att bli spårade när de är ute på nätet, och vill inte bli påminda om vad de har sökt efter på nätet. Det är obehagligt för dem att deras privata information kan användas av annonsörer och att främlingar överhuvudtaget har den typen av information. Det känns som om någon tjuvtittar på skärmen över deras axel när de är ute på nätet.
I det andra gruppen finns de som inte i sin vildaste fantasi kan se att det är något problem med spårning. De vet att information om besök på webbplatser inte lagras för evigt och inte kan kopplas till dig personligen eller din personliga information. Det finns inte någon ond, pengaslukande annonsör någonstans som tänker ”Aha! Steffen har tittat på dyra schackbräden igen”. I själva verket ser den sistnämnda gruppen de riktade annonserna, som är det faktiska resultatet av att cookies används för spårning, som en fördel. ”Jag tittar hellre på annonser för saker som jag är intresserad av än för dyra bilar som jag ändå aldrig kommer att ha råd med”, som en redaktionskollega nyligen sa.
Säg ja eller nej till reklamcookies
Oavsett om du tillhör den ena eller andra gruppen – eller kanske ännu inte har bestämt dig – är det bra om du känner till att det finns ett sätt att säga nej till de cookies som gör den här typen av spårning möjlig.
De två mest populära webbläsarna, Edge och Chrome, erbjuder båda en inställning där du kan välja bort spårningscookies för att undvika att utsättas för påträngande reklam.