Googles annonsanpassning

Google kan skapa en detaljerad bild av dig utifrån dina internetvanor, visar sidan Annonsinställningar.

© Komputer

Så väljer Google din internetreklam

Du förser Google med mängder av personlig information enbart med dina Google-sökningar och vilka hemsidor du besöker. Här kan du se var sökgiganten känner till om dig.

27 juni 2018 av Mathias Alsted Lund Flinck

Google samlar in en mängd information om dina internetvanor.

Dina besök på hemsidor och vilka sökningar du gör på Google bygger upp en detaljerad bild av dig som person, och det är information som Google använder för att ge dig målgruppsanpassad reklam som du kan se på flera platser på internet.

Sökjätten har nämligen hand om en stor del av den reklam som du ser på olika hemsidor, och annonserna väljs ut baserat på din personliga profil.

Du kan se din personliga översikt här.


Slipp målgruppsinriktad reklam

Det kan nästan kännas som en intrång på den personliga integriteten att se vad Google har samlat på sig för information.

Så slipper du målgruppsinriktad reklam i Google

För undertecknad hade Google rätt både angående ålder, kön och intressen.

Om du känner att anpassningen blir för integritetskränkande, kan du välja att stänga av den med reglaget vid texten Personliga annonspreferenser är PÅ.

Det är dessutom möjligt att radera enskilda delar av profilen, om du vill fortsätta att få personligt anpassad reklam men inte vill se reklam om olika intressen. Klicka bara på det fält som du vill radera och klicka på Inaktivera i fönstret som dyker upp.

> Som läsare av PC-tidningen för du bland annat tillgång till Fördelszonen med fler än 300 säkra och testade program, så att du alltid kan känna dig uppdaterad och skyddad mot hot på internet. Få tillgång till allting för bara 29 kronor. Läs mer om erbjudandet här.

Kanske är du intresserad av...