Det finns enkelt uttryckt två sätt att läsa pdf-filer: i webbläsaren eller i ett program som är installerat på datorn.
Adobe Reader har länge haft någon form av omedveten exklusivitet på pdf-filer, så att vi ofta utan att tänka på det öppnar våra pdf-filer i ett program. Om du däremot surfar på internet och hittar en pdf-fil, är det i nio fall av tio egentligen mycket mer logiskt att öppna filen i webbläsaren i stället.
Som utgångspunkt brukar webbläsaren på egen hand se till att öppna pdf-filer, men om din webbläsare envisas med ett hämta hem filerna lokalt till din dator, visar vi här hur du kan komma till rätta med det.
Så läser du pdf-filer i Chrome
- Klicka på de tre punkterna uppe i högra hörnet och väl Inställningar
- Välj Avancerat längst ner på sidan, och därefter Inställningar för webbplatsen
- Välj punkten PDF-dokument. Stäng alternativet Ladda ned PDF-filer i stället för att låta dem öppnas automatiskt i Chrome.
Så läser du pdf-filer i Firefox
- Klicka på de tre strecken längst upp till höger och välj Inställningar.
- Se till du har valt fliken Allmänt och bläddra ner till avsnittet Program. Leta reda på Portable Document Format (PDF) och välj Förhandsgranska i Firefox.
Så läser du pdf-filer i Microsoft Edge
I Edge öppnas pdf-filer alltid i webbläsaren. Om du i stället vill hämta filen högerklickar du på den och väljer Spara som.