I februari meddelade Facebook att de skulle ändra utseendet på webbversionen av den populära tjänsten. Sedan dess har förändringarna gradvis erbjudits till allt fler användare. De flesta har redan fått tillgång till det nya utseendet men måste själva välja att testa det. Om du inte har fått möjligheten så lär den snart dyka upp till dig också.
Så ser den nya designen ut

Det nya Facebook-designen med tre kolumner.
Enkelt uttryckt har det nya Facebook tre kolumner: en bred i mitten med ditt nyhetsflöde, en smal till vänster med genvägar till grupper, sidor et cetera, samt en smal till höger som bland annat innehåller dina kontakter.
Genvägar till aviseringar, Messenger, inställningar och liknande ligger fortfarande kvar uppe till höger.
Så växlar du mellan nya och gamla Facebook
Även om Facebook har gjort det nya utseendet tillgängligt för dig, är det inte säkert att du tycker om det. Lyckligtvis går det fortfarande att gå tillbaka till det gamla utseendet, och det går att växla mellan de två:
1 Klicka på den lilla pilen uppe i högra hörnet.
2 Välj Växla till klassiskt Facebook. Ändringen görs omedelbart. Om du vill gå tillbaka till det nya utseendet gör du likadant men väljer Byt till det nya Facebook.
Se nyheter från dina Facebook-grupper
Det nya designen erbjuder även en del nya funktioner, bland annat kan du få ditt nyhetsflöde att visa nyheter från dina grupper och inte från dina vänner.

Få nyheter från dina grupper på Facebook.
- Klicka på Grupper-ikonen uppe till höger för att se nyheter från dina grupper. Klicka på Startsida-ikonen för att gå tillbaka till normal visning.
Så växlar du till mörkt läge
Om du vill vara skonsam mot dina ögon - eller datorn batteri - går det att göra med den nya designen. Detta tack vare det som kallas mörkt läge eller dark mode, det vill säga mörk bakgrund och ljus text. Tänk på att dark mode inte fungerar med den klassiska designen.
- Klicka på den lilla pilen uppe i högra hörnet
- Klicka på reglaget för Mörkt läge så det blir blått.

Facebook i mörkt läge.
Mörkt läge aktiveras omedelbart, och du växlar genom att göra likadant en gång till.
Den nya designen är ett led i Facebooks strategi att fokusera mer på privatliv, grupper och händelser.