Så lägger du till en skrivare och skanner

Tack vare en praktisk funktion i Windows 10 och 11 är det ingen konst att installera en skrivare eller skanner på datorn. Det är faktiskt väldigt enkelt!

Det har blivit väldigt mycket enklare att installera en skrivare eller en skanner på datorn. I gamla Windowsversioner behövde man hitta en drivrutin på CD eller diskett och sedan manuellt lägga till skrivaren samt installera dess drivrutin i Enhetshanteraren i Windows. Nu kan allt göras utan krångel med drivrutiner.

Windows 10 och 11 har nämligen en väldigt praktisk funktion som ligger under Inställningar, där du enkelt kan lägga till både skannrar, skrivare och annan utrustning. Funktionen kan hitta skrivare eller skanner, oavsett om den är ansluten via en USB-port eller ansluten till ditt nätverk.

När Windows har hittat skrivaren är du redo att lägga till den, varvid Windows på egen hand börjar hämta alla nödvändiga drivrutiner. När drivrutinerna har hämtats och skrivaren är färdiginstallerad är den redo att användas i alla program. Den grundläggande funktionen för att lägga till skrivare och skannrar är densamma i Windows 10 och 11, men vägen till rätt inställning skiljer sig lite mellan operativsystemen. I vår guide visar vi vägen i Windows 10, men berättar också vad du i stället ska klicka på i Windows 11.

Hämta filen från pctidningen.se

Allt innehåll på pctidningen.se är testat med de senaste och bästa säkerhetsprogrammen. Vi rekommenderar dock att du alltid har ett uppdaterat antivirusprogram installerat på din dator. PC-tidningen kan inte hållas ansvarigt för eventuella oegentligheter eller förlust av data till följd av installation eller användning av innehållet som du hämtar från vår webbplats eller externa webbplatser som vi länkar till. För att kunna hämta det valda innehållet måste du acceptera ovanstående villkor.