Det är inget konstigt att före detta anställda tycker att saker och ting fungerade bättre på deras arbetsplats förr i tiden.
Det är dock värt att uppmärksamma när uttalandet kommer från en pensionerad Microsoft-ingenjör med flera stora framgångar bakom sig.
Ingenjören Dave Plummer är en välkänd person hos Microsoft. Han har bland annat skapat Task List, arbetat med MS-DOS 6.2, Windows NT och spelet Space Cadet Pinball, och han skräder inte sina ord när han beskriver operativsystemet Windows 11.
För att uttrycka det milt är han inte imponerad av den senaste versionen av Windows.
Behövde nya intäkter
Dave Plummer förklarar i en ny video på YouTube att Microsoft har ägnat årtionden åt att göra de olika versionerna av Windows attraktiva för en miljard människor så att de skulle köpa den senaste versionen av Windows i butikerna.
I tidigare versioner av operativsystemet låg också ett stort fokus på att ge utvecklare rätt verktyg, eftersom Microsoft var beroende av dem för att skapa program som fungerade med Windows.
Men med Windows 10 ändrade Microsoft fokus. Nu skulle Windows fungera som en tjänst där man installerar operativsystemet en gång och sedan uppdaterar det kontinuerligt – och gratis.
Det innebar också att Microsoft behövde tjäna pengar på andra produkter än Windows.
Windows är en ny försäljningskanal
I praktiken innebär denna nya affärsstrategi att Microsoft nu använder Windows som en reklampelare för att locka dig till företagets betallösningar, som OneDrive och Microsoft 365.
Som Dave Plummer själv säger i videon: ”När operativsystemet föreslår att du ska byta webbläsare efter att du redan har gjort ditt val, är det inte ett förslag. Det är brist på respekt.”
Dave Plummer anser att Microsoft medvetet bortser från användarnas valfrihet för att tjäna pengar.
Enligt honom är Edge en av de mest irriterande webbläsarna han någonsin stött på, eftersom den är fullproppad med kuponger, Bing, belöningar, sidopaneler och widgets.
Människor vill inte lockas av sin egen dator
Dave Plummer är också missnöjd med genvägen ”Läs mer om den här bilden” som visas på skrivbordet om du har valt ”Windows Spotlight” som bakgrund.
Han anser helt enkelt att det också är reklam, eftersom genvägen leder till Microsofts sökmotor Bing, där man kan utsättas för fler Microsoft-annonser.
Han säger: ”Kunderna klagar inte på tekniska IO-fel i operativsystemet eller något liknande – de gillar bara inte att få säljmaterial upptryckt i ansiktet av sin egen dator, som de redan har köpt och betalat för.”
Den före detta ingenjören är inte emot att Microsoft får presentera nya tekniker i Windows, men han säger: ”En plattform med över en miljard användare bör få lära människor om nya möjligheter. Men jag tycker att Microsoft har gått över gränsen, där operativsystemet mest påminner om en försäljningskanal för alla företagets andra produkter.”
Lösningen kan vara en expertversion
Så hur kan Windows förbättras?
Enligt Dave Plummer genom att göra det möjligt att välja en mer avancerad version av Windows under den initiala installationen, så att experter kan avvisa alla Microsofts förslag och få tillgång till avancerade verktyg som Windows Terminal, winget, OpenSSH, tar, curl, Git och WSL.
Samtidigt bör det vara möjligt att se alla data som skickas tillbaka till Microsoft, så att du bättre kan skydda din integritet.
Du kan se videon med Dave Plummer nedan. Den är dock på engelska.
Om du upplever att en del av vårt innehåll är blockerat kan detta bero på dina cookie-inställningar.
Du kan se Dave Plummers hela inslag på YouTube här. Han talar dock engelska.





