Spara en hemsida som pdf

Allt som du kan skriva ut i Windows 10, kan du även spara som en pdf. Så här gör du.

Pdf är ett väldigt praktiskt filformat när du vill dela dokument med andra. Windows 10 har ett inbyggt verktyg för att skapa pdf-filer, det går faktiskt att spara allting som kan skrivas ut som ett pdf-dokument. Funktionen ligger nämligen i utskriftsmenyn.

Praktiskt att skicka med e-post

När du vill skriva ut något, och dialogrutan där du ska välja skrivare dyker upp, väljer du bara Microsoft Print to PDF. I ställer för att skrivas ut på den vanliga skrivaren, kommer dokumentet i stället att sparas som en pdf-fil, redo att till exempel bifogas till ett e-postmeddelande.

Du kan testa funktionen på en hemsida. När du har hittat en sida som du vill testa att skriva ut, håller du ner CTRL-tangenten på tangentbordet och trycker på P. Välj sedan Microsoft Print to PDF bland de tillgängliga skrivarna och klicka på Skriv ut.

> Läs mer om Windows 10