Att försöka lösa andras datorproblem kan vara besvärligt, men att försöka lösa dem via telefon är ännu värre. Vanligtvis är personen i andra änden inte särskilt datorvan, vilket kan göra det svårt för dem att ens beskriva problemet. Det blir ännu trassligare när du inte heller kan se skärmen på den krånglande datorn. Det kan resultera i långa perioder av famlande i mörker tills problemet äntligen är löst - oftast efter otaliga missförstånd där personen i andra änden ändrar fel inställningar.
Som tur är finns det, just därför, flera olika verktyg för fjärrstyrning av datorer. Ett av de mer kända av dessa är Team- Viewer. Dessa fjärrstyrningsverktyg kräver dock ofta en mer eller mindre komplicerad installation, vilket ofta medför att du måste lägga tid och kraft på att instruera personen som behöver hjälp att göra programmet klart för användning. Så är det dock inte med Microsofts eget program för fjärrsupport. Det heter Snabbhjälp och är superenkelt att använda, samt att det är färdigt att använda på båda datorerna.
Snabbhjälp i Windows
Snabbhjälp i Windows är helt gratis och finns förinstallerat på datorer som kör Windows 10 eller 11. Det innebär att du inte behöver vägleda andra att installera ett program för att kunna hjälpa dem. Tvärtom fungerar allting förvånansvärt enkelt: Du startar en app som heter Snabbhjälp i Windows och om det efterfrågas loggar du in med ditt Microsoft-konto. Då skapar programmet en speciell kod som du skickar till den som behöver hjälp.
Personen skriver in koden du skickar i Snabbhjälp på sin egen dator och klickar på en knapp som ger dig rätt att fjärrstyra datorn. Hela uppsättningen sker på några sekunder och du kan enkelt styra den andra datorn från din egen dator. Och det spelar inte heller någon roll om du har Windows 11 och den andre Windows 10, Snabbhjälp fungerar över operativsystemen.
Skriv och rita
När du hjälper andra via Snabbhjälp kan du till och med göra det lättare för personen i andra änden att förstå vad som händer. Programmet har ett verktygsfält med olika verktyg för att kommunicera med varandra under resans gång. Du kan till exempel rita direkt på skärmen och markera med röda cirklar vilka reglage och detaljer i inställningarna som personen bör hålla koll på för att förhoppnignsvis undvika problemet i framtiden.
Snabbhjälp har också en inbyggd chattfunktion där ni kan skriva till varandra, men det är nog ändå en bra idé att gå rakt på sak och prata med varandra medan man löser problem. Det är trots allt lättare att förstå vad som händer om man har kontakt med varandra längs vägen. Men istället för att ha en uttröttande konversation och lägga mycket kraft på att försöka få personen att klicka på rätt ställen i Windows, kan du berätta vad du gör för att lösa problemet samtidigt som du visar dem.