Musarm är ett samlingsnamn för datorrelaterade skador i armen, som kan utvecklas sig till karpaltunnelsyndrom.
Aj!

Får du ont i handen och armen efter att ha jobbat länge med datorn, kallas det ofta för musarm.

5 tips för att slippa musarm

Musarm är något som kan uppträda om man har arbetar länge vid datorn. Det kan vara ytterst smärtsamt och det kan leda till livslånga skador. Här är fem råd för att undvika problem.

8 mars 2018 av Henning Dadkhah Rasmussen

Många har säkert känt sig ömma i handen, armen eller axeln efter en lång dag framför datorn. Börjar det kännas så när du sitter vid datorn är det hög tid att tänka till. Leder det till musarm kan skadorna i sämsta fall bli kroniska.

Har man väl fått musarm är det mycket svårt att bli av med problemen – och att jobba med datorn på det sätt som man är van vid.

Tips för att slippa musarm

Det är mycket viktigt att förebygga den här typen av skador innan en ömmande axel utvecklar sig till något betydligt allvarligare. Här är fem tips som kan vara till hjälp.

1. Byt ut den gamla musen

Känner du redan nu av arbetet med datorn bör du omedelbart fundera på att byta ut den vanliga musen mot en modell som är snällare mot handen.

Många tillverkare gör ergonomiska möss som skonar handleden, exempelvis genom att handen får en naturligare vinkel mot bordsytan.

2. Använd kortkommandon

Ju mindre du använder musen, desto bättre. Såväl Windows som de flesta program i datorn kan till stora delar styras med kortkommandon. Ett enkelt sätt att skona armen är att lära sig och använda fler kortkommandon och helt enkelt styra datorn från tangentbordet.

I stället för att greppa och flytta på musen för att starta ett program, går det i Windows 10 att trycka på Windows-tangenten på skrivbordet för att öppna Start-menyn, och därefter börja skriva programmets namn. Tryck på Entertangenten när rätt program är markerat.

Mer att läsa: 16 smarta kortkommandon

Musarm gör sig ofta påmind genom ömhet i handleden eller stela axlar.

Ofta börjar musarm visa sig som smärtor i handleden. Om man inte gör någonting åt det kan smärtorna sprida sig vidare upp i armen till armbågen och axeln.

3. Ta paus

När det börjar kännas i handleden är det bra att ta en liten paus från datorjobbet. 

Det kan räcka med ett kortare uppehåll på fem minuter för att handleden och armen ska få vila och smärtan försvinna.

4. Enkel träning

Gör det till en vana att sträcka på dig lite med jämna mellanrum, åtminstone en gång i timmen. Rör på axlarna och sträck ut armarna.

Övningarna behöver inte ta mer än en minut. Här finns fler bra övningar.

5. Sänk dubbelklickhastigheten

Via inställningarna för musen i Kontrollpanelen går det att dra ner klickhastigheten, så att kan dubbelklicka lite lugnare. Det skonar handleden och de känsliga muskler och senor som finns i handen.

Mer att läsa: Undvik musarm med smart ergonomisk mus

Redaktionen rekommenderar: Ergonomisk mus

Nu kan du slippa trötta handleder och smärtor i underarmen när du använder din dator. Med den nya, smarta och ergonomiska Bionic-musen håller du din arm i en helt naturlig och avslappnad position. På så sätt vilar du både handen och underarmen medan du arbetar.

Just nu får du en ergonomisk mus och 2 nummer av PC-tidningen för endast 59:50 kronor.

Musen har ett avtagbart handledsskydd för extra komfort och de fyra musknapparna är placerade på bägge sidor, så att de ska vara lättare att komma åt med både pekfinger och tumme.

Videon nedan visar hur den ergonomiska musen fungerar.

Kanske är du intresserad av...