Fråga?
Jag behöver skicka fax någon gång ibland, men det var länge sedan det fanns en fax i min närhet. Jag har för mig att jag har läst om att det går att skicka fax från datorn, men hur gör man det? Jag har Windows 10.
Svar!
En del multifunktionsskrivare har inbyggd faxfunktion och måste då kopplas till ett telefonuttag. Med en sådan kan du skicka ditt fax.
Behöver du bara skicka fax någon enstaka gång finns det webbtjänster som till exempel Hellofax. På hemsidan måste du skapa ett konto eller logga in med ditt Google-konto. Sedan knappar du in faxnumret och lägger till dokumentet som ska skickas.
Det kostar ingenting att skicka upp till fem fax.
Så här faxar du från datorn:
- Öppna Hellofax hemsida
- Logga in med ditt Google-konto
- Dra det pdf-dokument som du vill faxa till grå rutan på webbsidan och fyll i faxnumret du ska sända till.
- Klicka på SEND för att skicka faxet.
Bli klokare med vårt debattforum
I PC-tidningens forum finns det massor med frågor från våra läsare om datorer, Windows, program och allt möjligt som rör det moderna it-livet. Vår support svarar på tekniska frågor och alla prenumeranter kan hjälpa andra och ställa nya frågor.
Just nu kan du testa ett nummer av PC-tidningen och komma åt både forumet och Fördelszonen med över 300 kontrollerade och säkra program.Allt för endast 29 kronor.