Reklam hos filmtjänster
© Shutterstock

Billigare filmtjänster med reklam

En ny undersökning visar att många kan acceptera reklam på filmtjänster som Netflix och HBO Nordic om priserna sänks.

14 mars 2018 av Peter Skovbjerg Jensen

Många ser film och tv-serier på filmtjänster som exempelvis Netflix, Viaplay och HBO Nordic. Nu visar det sig att många skulle acceptera att tjänsterna började sända reklam om de också sänker priserna.

Enligt en undersökning av mediabyrån IUM vill 59 procent av de tillfrågade gärna ha små reklamblock på någon minut om priserna sänks med 41 procent. Hos Netflix och HBO Nordic skulle det innebär att abonnemangen sänktes från 89 kronor i månaden till 53 kronor per månad.

Även om både Netflix och HBO Nordic förnekar att den här affärsmodellen vore något för dem, visar undersökningen att reklam kan bli vanligt även i strömmande tjänster.

> Läs mer om strömmad film


Kanske är du intresserad av...