"Dina filer har blivit låsta, och du kan bara låsa upp dem igen genom att betala två bitcoins via den här länken. Om du är tveksam vad du ska göra, vänd dig till följande telefonnummer."
Det meddelandet kan komma att dyka upp på din datorskärm inom en snar framtid om du har drabbats av utpressningsprogram. Upphovsmakare till den typen av program har nämligen öppnar telefonsupport för att kunna hjälpa offer att betala lösensumman till programmen som upphovsmännen själva ligger bakom.
Det förklarade forskare från bland annat Google, New York University och University of California vid Black Hat-säkerhetskonferensen i Las Vegas. Genom att spåra digitala pengatransaktioner har forskarna undersökt hur personerna bakom utpressningsangrepp arbetar, och det var här de upptäckte den nya "kundservicen".
Professionellt och effektivt
De IT-kriminella bakom den nya servicen fungerar på samma sätt som när du ringer till din bank eller telefonoperatör, men i stället för att hjälpa till att lägga om ett lån eller byta abonnemang, står medarbetarna redo att förhandla om lösensumman eller hjälp att köpa den digitala valutan bitcoins för att betala lösensumman.
"Det har blivit ett välsmort maskineri. De arbetar som en vanlig företagsverksamhet, och det visar hur vanligt det har blivit med den här typen av angrepp" säger Elie Bursztein, som leder en grupp säkerhetsforskare hos Google.