Productivity Score. Microsoft 365,

Ny funktion i Microsoft 365 får kritik.

Microsoft 365 spionerar

Kontorspaketet Microsoft 365 kritiseras nu för att en ny funktion kan övervaka anställda på ett företag. Funktionen används för att se hur produktiva enskilda medarbetare är.

Funktionen Produktivitetspoäng är en ny funktion i Microsoft 365 (hette tidigare Office 365).

Det är en funktion som är tänkt för företag som vill hålla koll på hur produktiva deras medarbetare är när de använder programmen i Officepaketet. Funktionen kan också ge företagen rekommendationer för att effektivisera arbetsgången.

I teorin kan detta säkert vara nyttigt, men Microsoft får nu kritik för den här nya funktionen.

På Twitter kallar den österrikiska forskaren Wolfie Christl funktionen Produktivitetspoäng för ett övervakningsverktyg, och han får stöd från flera håll.

Det visar sig nämligen att Produktivitetspoäng inte enbart samlar in data från en viss avdelning eller hela företaget, det går även att använda den insamlade informationen för att se hur produktiva enskilda medarbetare är.

Jobbar du tillräckligt hårt?

Rent konkret innebär detta att chefer kan se hur många mejl en anställd skickar, hur mycket vederbörande deltar i videomöten och gruppchattar och hur många dokument den anställde delar med sina kollegor.

Kritiken minskade inte precis efter att Microsoft tog fram en reklamvideo som visar hur anställda sorteras efter aktivitetsnivå.

Se videon nedan. Ungefär fyra minuter in i filmen är det tydligt vilken information företaget kan se om en medarbetare.


Microsoft säger till tidningen The Guardian att funktionen inte ska användas för övervakning. Tanken är i stället att ge företaget ett verktyg för att optimera verksamheten och öka produktiviteten.

Kritiken lär dock inte avta. Enligt Wolfie Christl kan funktionen strida mot gällande lagstiftning i en rad EU-länder.

Microsoft har meddelat att de tänker försöka anonymisera systemet, så att enskilda medarbetare inte identifieras.

> Mer att läsa: Tre alternativ till Microsoft Office

Kanske är du intresserad av...