Många webbplatser som erbjuder sina besökare gratis innehåll finansieras med intäkter från reklam på webbplatserna. Nu visar en undersökning gjord av analysföretaget Karlsson & Hall att en femtedel av alla annonser på internet aldrig når sina tilltänkta mottagare, efter mer än var femte surfare använder så kallade reklamblockerare i sina webbläsare för att filtrera bort reklam.
I undersökningen tillfrågades 1032 personer från hela Sverige i åldrarna 15 till 70 år om de använder reklamblockerare i sina webbläsare, och 21,4 procent svarade ja på den frågan. Undersökningen visade även att män använder reklamblockerare i större utsträckning än kvinnor - hela 29,5 procent av männen jämfört med 12,9 procent av kvinnorna. Var i landet de tillfrågade bodde visade sig inte ha någon betydelse för resultatet, däremot att det är vanligare ju yngre man är. 38,8 procent av de tillfrågade i åldersgruppen 15-22 år blockerar aktivt reklam.
De ekonomiska konsekvenserna av reklamblockeringen kan bli att många webbplatser som idag erbjuder gratis innehåll och finanseras via reklam, kan tvingas införa betallösningar för att kunna överleva.