Elgiganten Live Shopping

Boka tid hos Elgiganten för ett videomöte med en butikssäljare.

Handla i fysisk butik hemifrån

Många butiker lider svårt under coronakrisen när kunderna tvingas stanna hemma. Men nu dyker det upp nya sätt att handla i fysiska butiker hemifrån.

När de flesta tvingas stanna hemma för att minska smittspridningen i samhället, innebär det att butikerna står tomma.

Många som kan satsar förstås mer på sina webbutiker, men för den som behöver hjälp att hitta rätt produkt finns det nu ett annat sätt att få råd och tips.

Du behöver inte åka till butiken för att besöka den.

Videomöte med butikssäljare

I ett försök att hjälpa kunder ansikte mot ansikte utan att träffas försöker nu Elgiganten med något som de kallar för Live Video Shopping. Det rör sig om videomöten där man som enskild kund får träffa en av butikssäljarna på distans, för att ställa frågor och titta på produkter som om man vore i butiken.

För att handla via Live Video Shopping börjar man som kund med att boka en tid för besöket på Elgigantens hemsida. Kunden får ett mejl i retur med en länk till videomötet.

När det är dags för mötet klickar man på länken för att starta ett videosamtal med en säljare, som sedan kan svara på frågor och gå runt i butiken för att visa olika produkter.

Om mötet slutar med ett köp betalas produkten via Swish och den kan sedan hämtas från butikens utlämningsdisk eller skickas hem mot en transportkostnad.

> Mer att läsa: Allt om videomöten

Liveshopping på Elgiganten

Välj en tid som passar, så får du videochatta med en säljare på Elgiganten i 20 minuter.

Andra exempel

Det finns många andra exempel på den här utvecklingen mot att handla på internet på ett lite mer interaktivt sätt än att bara klicka på varor och lägga dem i en virtuell kundkorg.

Ett exempel är Kjell & Company som sedan en tid har något som de kallar för Shoppa live med Kjell. Två gånger om dagen sänder de live på sin hemsida om ett speciellt ämne, till exempel smarta hem, routrar, mobilladdare och andra produkter ur företagets sortiment.

Under webbsändningarna kan man som kund ställa frågor till säljarna om de produkter som visas.

> Shoppa live med Kjell

Ett annat exempel kommer från kosmetikkedjan Kicks som under beteckningen Kicks Live sänder webbshower om kosmetik, smink och annat ur företagets sortiment. Kändisar bjuds in för att ge råd och tips och de som tittar på kan ställa frågor i chattfältet.

> Kicks Live

Chatta för att få svar

De flesta etablerade webbutiker har någon form av chattfunktion för kunder som vill komma i kontakt med företagets kundservice.

Det är ett enkelt sätt att ställa frågor och reda ut sådant som inte får att få svar på via företagets hemsida.

Det är som alltid viktigt att ha koll på säkerheten. I den här artikeln finns några goda råd om webbshopping som fortfarande är högst aktuella.

Kanske är du intresserad av...