Rysk propaganda

Facebook vill göra något åt ryska propaganda på tjänsten.

© US Intelligence Committee

Nu kan du se om du följer rysk propaganda

Facebook användes av ryska aktörer för att påverka det amerikanska presidentvalet 2016. Nu vill Facebook tydliggöra för användarna att de har tagit del av rysk propaganda.

27 november 2017 av Peter Skovbjerg Jensen

Följde du det amerikanska presidentvalet under 2016 på Facebook?

Då har du förmodligen sett ryska inlägg som imiterade de riktiga valkampanjerna. Efter en undersökning av den amerikanska kongressen vill nu Facebook tydliggöra för användarna att de har tagit del av ryska inlägg. Det sker med en ny funktion där det går att se om man har följt eller gillat ett inlägg som egentligen är rysk propaganda.

Enligt Facebook är det viktigt att användarna får veta vilka Facebook-grupper som styrs av ryska aktörer. Detta sker samtidigt som Facebook tar upp kampen mot falska nyheter, som sprids via den sociala nätverket.

”Detta är en del av vårt arbete mot att skydda vår plattform och människorna som använder den, mot aktörer som försöker underminera vår demokrati,” skriver Facebook på sin hemsida.

Höj säkerheten hemma och känn dig tryggare med en övervakningskamera från PC-tidningen. Då kan du se allt som händer i din bostad via mobiltelefonen. Just nu får du en övervakningskamera och 3 nummer av PC-tidningen för endast 129:50 kronor.

Ryskt inflyttande på presidentvalet

Ryska Internet Research Agency (IRA), som har kopplingar till den ryska regeringen, köpte reklam och skapade grupper på Facebook för att splittra den amerikanska befolkningen i olika frågor. Det hävdar såväl Facebook som amerikanska myndigheter.

Rysk propaganda

Det här är ett av de många inlägg som kom från ryska aktörer under det amerikanska presidentvalet 2016.

© US Intelligence Committee

Enligt Facebook nådde IRA:s propaganda hela 126 miljoner användare under valrörelsen. Det har fått den amerikanska kongressen att påbörja en undersökning av sociala mediers sårbarhet från utländska aktörer.

Flera internetföretag som Facebook, Google och Twitter presenterar nu planer för hur de ska skydda sina plattformar, så att de inte kan användas för att påverka framtida val.

> Läs mer om Facebook

Kanske är du intresserad av...