Yahoo inför elektroniskt porto

Yahoo och AOL kommer i framtiden att avkräva porto om ett företag vill vara garanterade att deras e-post når fram till kunderna och inte fastnar i skräppostfiltret.

7 februari 2006

De två amerikanska företagen kommer att kräva mellan tre och sju öre per e-postmeddelande. I gengäld får avsändaren särbehandling och garanti för att de hamnar i kundens inkorg och inte fastnar i något skräppostfilter. Vidare får företagen endast skicka e-post till kunder som på förhand har accepterat att ta emot företagets erbjudanden.

Båda företagen har flera miljoner kunder som har upprättat gratis e-postkonto hos dem på samma sätt som hos Hotmail.

E-posten kommer att trilla in i kundens inkorg med en stämpel som säger "AOL Certified E-mail".

De två it-giganterna hoppas att initiativet leder till att mängden skräppost begränsas. Och så kommer de förstås att kunna stoppa åtskilliga miljoner i fickan varje år.

Kanske är du intresserad av...