Jyllinge Seglarklubb förlorade 34 000 kronor i ett lurigt bedrägeri.

Seglarklubb lurad på 34 000 kronor

© Shutterstock

Båtklubb lurad på 34 000 kronor

Bedragare har lurat Jyllinge Båtklubb på 34 000 kronor på ett mycket lurigt sätt. Enligt experter har vart fjärde företag lurats på liknande sätt.

13 september 2017 av Christian Slot

Hej Rudy,

Jag behöver din hjälp för att göra en utbetalning redan i dag. Vad behöver du veta för att kunna betala fakturan?

Med vänliga hälsningar
Jan


Ovanstående brev skickades via e-post från Jan Ludvigsen, som är ordförande i den danska båtklubben Jyllinge Seglarklubb till föreningens kassör Rudy Bülow Pedersen. I den efterföljande brevväxlingen vill Jan att 34 000 kronor överförs till ett visst bankkonto.

Rudy tänker inte mer på det eftersom Jan har föreningens förtroende att utföra vissa typer av beställningar.

Tänker inte på bedrägeri

Problemet är bara att brevets avsändare inte var föreningen ordförande utan en bedragare som var ute efter att stjäla pengar från föreningen genom ett så kallat VD-bedrägeri.

Rudy var på egentligen på semester och var inte uppmärksam på eventuella felstavningar i brevet. Hon noterar att avsändaren är Jan och att brevet i övrigt ser ut som det brukar.

I själva verket har bedragaren skapat ett nytt e-postkonto och använt ordföranden Jans personliga information som namn. I e-posten till kassören har bedragarna använt en annan svarsadress, vilket går att se om man klickar på svarsadressen i det ursprungliga brevet.

Det är först när man klickar på svarsadressen som det går att se att den inte är korrekt.

Var fjärde har lurats

Ordföranden Jan känner sig lurad och är ledsen för att föreningen har blivit av med pengar. Nu har föreningen ändrat proceduren för att betala räkningar, så att de alltid ska konfirmeras med ett sms.

IT-säkerhetschefen Henning Mortensen gissar att var fjärde företag har varit med om eller blivit lurade av det som numera kallas för VD-bedrägerier, eller CEO fraud på engelska.

– Detta drabbar företag varje dag, men jag tror att ju mer uppmärksamhet den här typen av brottslighet får, desto svårare blir det för bedragarna att lyckas. Men när de väl gör det kan det innebära stora svårigheter för bolagen eftersom det kan röra sig om stora summor, säger Henning Mortensen.

Båtklubben har försökt att få tillbaka pengarna, men det angivna bankkontot var bara tillfälligt och det tömdes så fort pengarna betalats ut.

Goda råd mot VD-bedrägerier

  • Kontrollera svarsadressen överst i brevet. Är den inte densamma som avsändaradressen är det något lurt.
  • Upprätta regler om att flera personer måste godkänna en transaktion, vilket ska ge genom andra kanaler än e-post – till exempel vis sms.
  • Uppmärksamma språket. Är det för många stavfel och underliga uttryck i brevet tyder det på att texten är översatt med Google Translate. 

Kanske är du intresserad av...