Julhandel online

Svenskar digitala julshoppare

Julklappsinköpen online slog nya rekord i årets julhandel.

30 december 2014

PostNord har låtit TNS SIFO fråga 1300 konsumenter om deras julklappsinköp, och undersökningen visade att fram till den 19 december i år hade cirka 25 procent av svenskarnas julklappsinköp skett via internet. 46 procent av svenskarna har e-handlat julklappar för i genomsnitt 1316 kronor, vilket innebär att svenskarna e-handlat julklappar för 4 miljarder kronor.

  • Allt fler svenskar vet att de kan kapa julstressen genom att sitta hemma och beställa sina julklappar i lugn och ro, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid.

Undersökningen visade blanda annat att 46 procent av svenskarna har e-handlat julklappar i år, vilket är en ökning med tre procentenheter jämfört med 2013, samt att e-handelns andel av den totala julhandeln har ökat från 22 procent 2013 till 25 procent 2014.

Svenska folket hade fram till den 19 december handlat julklappar för 16,28 miljarder kronor, en minskning med 13 procent jämfört med 2013, då svenskarna vid samma tidpunkt handlat julklappar för 18,41 miljarder kronor. Däremot hade man e-handlat julklappar för 4,0 miljarder kronor i år vilket var i nivå med de 4,05 miljarder från 2013.

Mest populära e-julklappar

1. Böcker

2. Kläder/skor

3. Hemelektronik

4. Leksaker

5. Filmer

Kanske är du intresserad av...