Polisen på facebook

Svensk polis gör succé på Facebook

Når ut till fler med viktiga budskap när andra tappar följare.

26 november 2014

Facebooks algoritmer för hur inlägg sprids har på senare tid försvårat för organisationer att nå ut med sina budskap, eftersom man vill att fler ska betala för annonser och marknadsföring. Detta till trots når svensk polis ut till i genomsnitt fyra gånger fler läsare än de har följare på sina sidor.

Riskpolisstyrelsen meddelar att de enbart betalar för annonsering om de fått uppdrag från regeringen att göra det, annars finns det inga pengar till annonser på sociala medier eftersom skattepengar inte ska gå till sådant. Men medan många organisationer och företag nu ser inläggen tappa läsare är trenden tvärt om för svensk polis vars största inlägg nåddes av hela 2,6 miljoner svenskar. Hela 300 000 personer interagerade med inlägget på något vis, delade, gillade eller kommenterade. Flera av polisens inlägg har bättre räckvidd än de hade kunnat köpa för annonspengar.

En av anledningarna till framgången är den genomtänkta strategin och att de pratar med människor ur den tilltänkta målgruppen, ett inlägg ska engagera och väcka känslor. Väcker ett inlägg inga känslor så händer ingenting. Om inlägget riktar sig till tonårsföräldrar kollar de med de tonårsföräldrar som Polisen har internt. De försöker också få med en uppmaning att agera, till exempel "dela detta så att dina vänner vet hur det ska agera vid ett inbrott". Polisen försöker också bjuda in till en gemenskap och anpassar materialet till kanalen, artiklar publicerade direkt från polisen.se har inte alls fått samma genomslagskraft som inlägg specialskrivna för sociala medier.

Kanske är du intresserad av...