E-handel

Starkt år för svensk e-handel

Svenska detaljhandelns försäljning på ökade kraftigt förra året.

12 februari 2015

Totalt ökade den svenska detaljhandelns försäljning på internet med 16 procent under 2014, och omsättningen uppgick till 42,9 miljarder kronor. Det framgår av e-barometern för 2014 som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Den överlägset största branschen e-handeln var hemelektronik, där 23 procent av den totala omsättningen idag kommer från försäljning på internet. Branschen växte med 17 procent på internet under 2014 och omsatte 10,3 miljarder. Hemelektronik är också den bransch som kommit längst med att få fysiska och digitala försäljningskanaler att samspela.

Svenska konsumenter är dessutom noggranna innan köp, nästan varannan konsument anger i e-barometern att de inför sitt senaste köp i en fysisk butik först gjorde research på internet, och knappt en av tio gjorde research med sin mobiltelefon i samband med att köpet skedde i en fysisk butik.

De branscher vars e-handel ökade mest under 2014 var leksaker/barnartiklar (38 procent) och bygghandeln (33 procent). Även sport/fritid (20 procent) och heminredning/möbler (18 procent) ökade sin försäljning kraftigt.

  • Konsumenterna köper i allt högre utsträckning otympliga varor och färskvaror på nätet, varor som de vill få levererade direkt hem. Det kommer ske mycket inom hemleveranser det närmaste året, vilket sannolikt bidrar till att e-handeln även under kommande år når riktigt höga tillväxttal, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Kanske är du intresserad av...